8 kwietnia francuscy spotterzy upublicznili zdjęcia samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia Saab GlobalEye, który najprawdopodobniej odbywał nieokreślone testy na potrzeby francuskich sił zbrojnych.
Zgodnie z dostępnymi informacjami jeden z gotowych egzemplarzy, noszących obecnie cywilną rejestrację SE-RMV, został przebazowany z Linköping do bazy lotniczej Mont-de-Marsan 1 kwietnia. W kolejnych dniach wykonano trzy loty, o łącznym czasie ponad 14 godzin. Samolot powrócił do Linköping 5 kwietnia. Według dostępnych informacji, wykorzystany egzemplarz trafi wkrótce do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Należy odnotować, że baza Mont-de-Marsan jest domem dla ośrodka doświadczalnego Centre d'Essais des Matériels Aéronautiques. To z kolei może oznaczać, że Francuzi chcieli zrealizować testy maszyny i jego możliwości. Ma to związek z faktem, że wzorem Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych czy też NATO, Francja stoi przed decyzją odnośnie wyboru następcy dla obecnie eksploatowanych samolotów wczesnego ostrzegania i dowodzenia Boeing E-3F Sentry (cztery egzemplarze, których dostawy rozpoczęły się w 1991 roku).
Dotychczas koncern Saab uzyskał zamówienia na siedem samolotów GlobalEye – pięć z nich trafi do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dotychczas dostarczono trzy z nich), a dwa do Szwecji. Szwedzki producent promował swoje rozwiązanie także w pracach nad następcami E-3 Sentry we wspólnej jednostce NATO (ostatecznie wybrano Boeing E-7A Wedgetail).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu