Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe cysterny dla Sił Zbrojnych Republiki Francuskiej

Firma Arquus wraz ze swymi partnerami dostarczy do 2023 r. 376 autocystern nowej generacji CCNG Siłom Zbrojnym Republiki Francuskiej. Rys. Arquus

16 maja firma Arquus poinformowała o podpisaniu z Dyrekcję Generalną ds. Uzbrojenia (DGA) umowy na opracowanie i produkcję cystern nowej generacji (Camions citernes de nouvelles générations, CCNG), które w Siłach Zbrojnych Republiki Francuskiej mają zastąpić obecnie eksploatowany sprzęt tego typu.

Kontrakt, zawarty 28 kwietnia, potwierdza pozycję Arquusa jako głównego gracza w dostawie opancerzonych pojazdów logistycznych dla francuskich sił zbrojnych.

Dostawy pojazdów pierwszej partii, liczącej 70 pojazdów, mają się rozpocząć w 2026 r. Wartość tej części umowy wynosi 120 mln EUR. Łącznie programu przewiduje dostarczenie do 2030 r. 376 cystern nowej generacji, zgodnie z obowiązującą ustawą Prawo o planowaniu wydatków wojskowych (Loi de programmation militaire, LPM) w latach 2024–2030. Nowe cysterny będą przeznaczone dla jednostek Wojsk lądowych, Sił Powietrznych i Kosmicznych oraz, podporządkowanej Ministerstwu Sił Zbrojnych, Operacyjnej Służby Energetycznej. CCNG mają spełniać surowe wymagania, szczególnie dotyczące niezawodności i uniwersalności, niezbędnych nie tylko w czasie eksploatacji na terenie Francji, ale także w trakcie wykonywania misji rozjemczych i bojowych poza granicami kraju. Stanowić mają istotny element łańcucha logistycznego sił zbrojnych, zapewniają zaopatrzenie w paliwo w trudnych realiach asymetrycznego i klasycznego pola walki, zapewniając warunki do wykonania postawionych zadań.

Zamówienie dotyczy trzech wersji cystern, dostosowanych do realizacji różnych zadań:

  • cysterna o pojemności 20 m³ z opancerzoną kabiną;
  • cysterna wielozadaniowa o pojemności 12 m³ z opancerzoną kabiną;
  • cysterna wielozadaniowa o pojemności 12 m³ z kabiną nieopancerzoną.

Wszystkie cysterny CCNG bazować będą na czteroosiowym podwoziu terenowym w układzie 8×8 z cywilnej oferty Renault Trucks – typie K 8×8 z pojedynczym ogumieniem. Będą one sukcesywnie zastępować cysterny na trzyosiowych, uterenowionych podwoziach Renault CBH385, trzyosiowych terenowych TRM 10000 ACH (tankowanie czołgów i śmigłowców) i CCP10. Spełniają one przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych oraz zapewnią większą pojemność zabieranego paliwa i lepszy poziom ochrony załóg przed zagrożeniami na polu bitwy.
Projekt będzie realizowany w ramach konsorcjum kilku francuskich firm. Arquus będzie integratorem całości i dostawcą podwozi, firma Magyar zaprojektuje i wyprodukuje kontenerowe cysterny, zaś Desautel, specjalista w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej, aparaturę dystrybucyjną. Arquus opracuje także i wyprodukuje kabiny opancerzone w swoim zakładzie w Garchizy. Montaż finalny CCNG będzie odbywał się w fabryce w Limoges. Kontrakt przyczyni się do otwarcia tam nowej linii montażowej.

Arquus otrzymał także zadanie opracowania i zapewnienia systemu wsparcia eksploatacji, w tym narzędzi, części zamiennych, dokumentacji i szkoleń do nowych pojazdów. Poza tym podmiot ten świadczy usługi wsparcia i zarządzania technicznego flotą pojazdów.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc