Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Włoskie lotnictwo wycofało z linii ostatnie śmigłowce AB212

Fot. Siły Powietrzne Włoch

Pod koniec lutego w bazie lotniczej Grazzanise, która znajduje się w pobliżu Neapolu, odbyła się uroczystość zakończenia eksploatacji wielozadaniowych śmigłowców AgustaBell AB212 należących do Sił Powietrznych tego kraju.

Ostatniego dnia operacji, swoje loty wykonały dwa ostatnie egzemplarze, które mają zostać zachowane w muzeach. Tym samym kończy się historia, która została zapoczątkowana w połowie lat 70. XX wieku, kiedy doszło do podpisania umowy na zakup śmigłowców Bell 212 przez Włochy. Jednym z kluczowych elementów było umieszczenie linii montażu ostatecznego na terytorium tego europejskiego państwa – pierwsze trzy AB212 zostały dostarczone w 1979 roku. Maszyny były wykorzystywane do zadań poszukiwawczo-ratowniczych oraz ratownictwa bojowego. Łącznie cała flota przekroczyła nalot 180 tys. godzin.

Obecnie zadania stawiane przed śmigłowcami AB212 realizują maszyny nowej generacji dostarczane przez koncern Leonardo. Mowa o wielozadaniowych HH-101A Caesar oraz HH-139A/B.

Ogółem w zakładach Agusta we Włoszech zbudowano około 400 seryjnych śmigłowców AB212. Poza dostawami do włoskich sił zbrojnych, trafiały także do operatorów prywatnych, służb porządku publicznego oraz odbiorców eksportowych – m.in. do Turcji, Libanu, Grecji, Peru i Kolumbii.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc