Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wkrótce rozpoczną się próby bwp Bradley z napędem hybrydowym

W styczniu ukończony zostanie pierwszy doświadczalny bojowy wóz piechoty M2A3 z napędem hybrydowym, następnie rozpoczną się jego testy poligonowe (na zdjęciu „zwykły” M2A3). Fot. US Army

29 listopada Stanley Darbro, zastępca dyrektora RCCTO (Rapid Capabilities and Critical Technologies Office, pol. Biuro ds. Zdolności Manewrowych i Technologii Krytycznych) US Army, zapowiedział w wywiadzie dla mediów, że w styczniu 2022 r. rozpoczną się testy bojowego wozu piechoty M2A3 Bradley z napędem hybrydowym.

W styczniu ma zostać przeprowadzone pierwsze próbne uruchomienie silnika i całego układu napędowego. Docelowe testy będą realizowane na poligonach Aberdeen Proving Ground w stanie Maryland i Yuma Proving Ground w Arizonie. W testach dla porównania będą używane zwykłe M2A3, aby US Army miała pewność, że żadne parametry pojazdu nie uległy pogorszeniu. W RCCTO trwają obecnie prace nad dwoma prototypami bwp M2A3 z napędem hybrydowym z elektrycznym układem przeniesienia napędu (drugi ma być gotowy w marcu 2022 r.). Są one realizowane we współpracy z BAE Systems. Zmiana całego układu napędowego ma pozwolić na poprawienie osiągów pojazdu (lub redukcję spadku osiągów w razie wzrostu masy w toku modernizacji) i zwiększyć dostępność energii elektrycznej, niezbędnej wobec wydłużającej się listy zainstalowanych na pojeździe urządzeń elektrycznych oraz elektronicznych. Ma też zostać zredukowane zużycie paliwa, co spowoduje nie tylko wzrost zasięgu pojazdu i redukcję kosztów jego utrzymania, lecz również wpłynie na zmniejszenie obciążenia systemu zaopatrzenia US Army. Sam napęd hybrydowy będzie miał także znaczenie czysto bojowe ‒ pojazd poruszający się w trybie czysto elektrycznym będzie znacznie cichszy, a więc trudniejszy do wykrycia.

Darbro ocenia, że powodzenie tego projektu jest kluczowe dla US Army. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, w oparciu o doświadczenia będzie można przeprowadzić remotoryzację części pojazdów już używanych przez US Army (nie tylko bwp M2), a także możliwe będzie wprowadzenie w przyszłości pojazdów wyłącznie z alternatywnym układem napędowym. Gra jest warta świeczki, bowiem US Army dysponuje ok. 225 000 pojazdów różnych klas, a zapewne na jej doświadczeniach skorzystałyby też pozostałe rodzaje Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Co ciekawe, głównym wyzwaniem technicznym ma być znalezienie miejsca dla baterii akumulatorów ‒ musi być ona rozmieszczona tak, aby w pojeździe wciąż znalazło się miejsce dla zbiornika paliwa płynnego, amunicji, żołnierzy itd. w sposób nie utrudniający prowadzenia walki czy codziennej eksploatacji pojazdu.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Wkrótce rozpoczną się próby bwp Bradley z napędem hybrydowym”

  1. Najważniejsze POJEDYNCZE, jeśli chodzi o polepszenie właściwości bojowych BWP Bradley M2, to jest zainstalowanie na nich ASOP'ów ELBIT'u / IMI "IRON FIST". I dotyczy to zarówno wersji M2A3, jak i wersji M2A4. Mam nadzieję, iż Jankesi poradzą sobie w końcu z zasilaniem elektrycznym w Bradley'ach, podobnie, jak poradzili oni sobie z tym samym wyzwaniem, odnośnie ASOP'ów w najnowszych wersjach Abrams'ach M1A2....

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc