Zaloguj

Rząd Indii zatwierdził projekty zakupu nowych samolotów wojskowych

Styczniowa decyzja rządu Indii otwiera drogę do podpisania kontraktu z koncernem Airbus na zakup pierwszej partii 56 lekkich samolotów transportowych C-295W. Fot. Airbus

13 stycznia rząd Indii zatwierdził dwa duże projekty zakupu sprzętu lotniczego dla sił zbrojnych, które mają kosztować około 10 mld USD. Podpisanie kontraktów z wybranymi podmiotami, najprawdopodobniej nastąpi w czasie zbliżających się targów Aero India 2021 w Ashoka Chakra, zaplanowanych na 3-5 lutego.

W ramach pierwszego z programów rząd w Nowym Delhi zatwierdził zakup 83 odrzutowych samolotów bojowych HAL Tejas. Umowa ma mieć wartość około 6,4 mld USD. Z tej liczby 73 egzemplarze mają reprezentować wersję jednomiejscową, a pozostałe dwumiejscową. Dodatkowo kontrakt obejmie niezbędne wyposażenie do obsługi naziemnej. Decyzja o zakupie samolotów Tejas Mk 1A jest oczekiwana od listopada 2016 r., kiedy rozpoczęto negocjacje pomiędzy władzami Indii a producentem - Hindustan Aeronautics Limited. Dostawy seryjnych samolotów mają rozpocząć się w 2024 r., po zakończeniu procesu prób i rozwoju konstrukcji. Dotychczas HAL dostarczył około 40 egzemplarzy, które są eksploatowane w ramach procedur wstępnej gotowości operacyjnej i pozwoliły na wycofanie najstarszych samolotów MiG-21.

Drugi program dotyczy zakupu pierwszej partii lekkich samolotów transportowych Airbus C-295W, które mają zastąpić obecnie eksploatowane Hawkery Siddeley 748. Kontrakt może mieć wartość 3,2 mld USD i obejmować produkcję licencyjną większości z maszyn w zakładach Tata Advanced Systems Ltd. Zgodnie z upublicznioną częścią porozumienia pomiędzy indyjską firmą a koncernem Airbus, pierwszych szesnaście C-295W ma być dostarczonych z linii montażowej w Hiszpanii, a pozostałe będą montowane w Indiach. Poza 56 egzemplarzami dla Sił Powietrznych Indii, które stanowią pierwszą transzę, kolejne C-295W mają być kupowane w przyszłości. Druga partia, w całości montowana w Indiach, ma obejmować m.in. sześć samolotów patrolowych C-295MPA dla Straży Wybrzeża (ich zakup nie został jeszcze zatwierdzony przez rząd). Dodatkowo pozytywna eksploatacja pierwszych egzemplarzy może zaowocować decyzją o zakupie kolejnych, które zastąpią około 100 lekkich samolotów transportowych Antonow An-32.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc