Zaloguj

11 milionów godzin globalnego nalotu F/A-18 Hornet

Globalna flota samolotów rodziny Boeing F/A-18 Hornet przekroczyła 11 mln godzin spędzonych w powietrzu. Fot. RAAF

31 grudnia koncern Boeing poinformował, że w ostatnich dniach 2020 roku globalny nalot całej rodziny odrzutowych samolotów bojowych F/A-18 Hornet -wliczając w to wersje E/F Super Hornet oraz przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler - przekroczył 11 mln godzin.



Powyższy wynik został osiągnięty przez ponad 2000 samolotów, których dostawy rozpoczęły się w 1983 r. Do 1997 r. były one produkowane przez firmę McDonnell-Douglas, która została wchłonięta przez koncern Boeing. Pomimo tego linia montażu ostatecznego cały czas znajduje się w St. Louis.
Rodzina samolotów F/A-18 Hornet to trzy generacje maszyn wielozadaniowych: A/B (dostarczane do 1987 r.), C/D (w produkcji do 2000 r.) i E/F (obecnie na linii montażowej prowadzone są prace przy kolejnych egzemplarzach w wersji Block III). Dodatkowo na bazie F/A-18F Super Hornet opracowano i wdrożono do produkcji wyspecjalizowaną odmianę przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler. Konstrukcja ta zastąpiła w linii Northrop Grumman EA-6B Prowler. Wielozadaniowe Hornety zastąpiły w US Navy i US marine Corps konstrukcje poprzedniej generacji: McDonnell-Douglas F-4 Phantom II, Grumman A-6 Intruder, LTV A-7 Corsair II, a także Grumman F-14 Tomcat.



Poza Stanami Zjednoczonymi konstrukcja odniosła ograniczone sukcesy marketingowe. Zostały sprzedane do Australii (75 sztuk F/A-18A/B, które obecnie są wycofywane z eksploatacji, a w XXI wieku kupiono także 24 F/A-18F Super Hornet i 12 E/A-18G Growler), Kanady (138 sztuk F/A-18A/B, które mają zostać wycofane do 2030 roku), Finlandii (64 F/A-18C/D), Kuwejtu (40 F/A-18C/D, które zostaną zastąpione m.in. przez 28 F/A-18E/F Super Hornet), Malezji (8 F/A-18D), Hiszpanii (96 F/A-18A/B) oraz Szwajcarii (34 F/A-18C/D). Obecnie producent wraz z administracją federalną Stanów Zjednoczonych prowadzą działania marketingowe zmierzające do sprzedaży kolejnych F/A-18E/F Super Hornet i E/A-18G Growler na świecie. Wśród potencjalnych kierunków wymienia się Republikę Federalną Niemiec (w 2020 r. resort obrony tego kraju rekomendował zakup 30 wielozadaniowych F/A-18E/F oraz 15 E/A-18G Growler), Finlandię, Szwajcarię (w obu przypadkach prowadzone są postępowania przetargowe), Kanadę, Malezję, Hiszpanię, Zjednoczone Emiraty Arabskie.



Debiutem bojowym samolotów rodziny F/A-18 Hornet był kwiecień 1986 r., kiedy maszyny uczestniczyły w nalotach na cele w Libii (operacje „Prairie Fire” i „El Dorado Canyon”). W kolejnych latach Hornety brały udział w walkach m.in. w Europie, Bliskim Wschodzie, Afganistanie. Poza Stanami Zjednoczonymi w działaniach bojowych były wykorzystywane także przez innych użytkowników (Australię, Kanadę, Kuwejt, Hiszpanię oraz Malezję).

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “11 milionów godzin globalnego nalotu F/A-18 Hornet”

  1. Super Hornet i Strike Eagle moim zdaniem skandalem było że w przetargu w Polsce brano pod uwagę tylko F-16 może najtańszy, ale z tej trójki chyba najgorszy.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc