Zaloguj

11 milionów godzin globalnego nalotu F/A-18 Hornet

Globalna flota samolotów rodziny Boeing F/A-18 Hornet przekroczyła 11 mln godzin spędzonych w powietrzu. Fot. RAAF

31 grudnia koncern Boeing poinformował, że w ostatnich dniach 2020 roku globalny nalot całej rodziny odrzutowych samolotów bojowych F/A-18 Hornet -wliczając w to wersje E/F Super Hornet oraz przełamania obrony powietrznej E/A-18G Growler - przekroczył 11 mln godzin.



Powyższy wynik został osiągnięty przez ponad 2000 samolotów, których dostawy rozpoczęły się w 1983 r. Do 1997 r. były one produkowane przez firmę McDonnell-Douglas, która została wchłonięta przez koncern Boeing. Pomimo tego linia montażu ostatecznego cały czas znajduje się w St. Louis.
Rodzina samolotów F/A-18 Hornet to trzy generacje maszyn wielozadaniowych: A/B (dostarczane do 1987 r.), C/D (w produkcji do 2000 r.) i E/F (obecnie na linii montażowej prowadzone są prace przy kolejnych egzemplarzach w wersji Block III). Dodatkowo na bazie F/A-18F Super Hornet opracowano i wdrożono do produkcji wyspecjalizowaną odmianę przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler. Konstrukcja ta zastąpiła w linii Northrop Grumman EA-6B Prowler. Wielozadaniowe Hornety zastąpiły w US Navy i US marine Corps konstrukcje poprzedniej generacji: McDonnell-Douglas F-4 Phantom II, Grumman A-6 Intruder, LTV A-7 Corsair II, a także Grumman F-14 Tomcat.



Poza Stanami Zjednoczonymi konstrukcja odniosła ograniczone sukcesy marketingowe. Zostały sprzedane do Australii (75 sztuk F/A-18A/B, które obecnie są wycofywane z eksploatacji, a w XXI wieku kupiono także 24 F/A-18F Super Hornet i 12 E/A-18G Growler), Kanady (138 sztuk F/A-18A/B, które mają zostać wycofane do 2030 roku), Finlandii (64 F/A-18C/D), Kuwejtu (40 F/A-18C/D, które zostaną zastąpione m.in. przez 28 F/A-18E/F Super Hornet), Malezji (8 F/A-18D), Hiszpanii (96 F/A-18A/B) oraz Szwajcarii (34 F/A-18C/D). Obecnie producent wraz z administracją federalną Stanów Zjednoczonych prowadzą działania marketingowe zmierzające do sprzedaży kolejnych F/A-18E/F Super Hornet i E/A-18G Growler na świecie. Wśród potencjalnych kierunków wymienia się Republikę Federalną Niemiec (w 2020 r. resort obrony tego kraju rekomendował zakup 30 wielozadaniowych F/A-18E/F oraz 15 E/A-18G Growler), Finlandię, Szwajcarię (w obu przypadkach prowadzone są postępowania przetargowe), Kanadę, Malezję, Hiszpanię, Zjednoczone Emiraty Arabskie.



Debiutem bojowym samolotów rodziny F/A-18 Hornet był kwiecień 1986 r., kiedy maszyny uczestniczyły w nalotach na cele w Libii (operacje „Prairie Fire” i „El Dorado Canyon”). W kolejnych latach Hornety brały udział w walkach m.in. w Europie, Bliskim Wschodzie, Afganistanie. Poza Stanami Zjednoczonymi w działaniach bojowych były wykorzystywane także przez innych użytkowników (Australię, Kanadę, Kuwejt, Hiszpanię oraz Malezję).

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “11 milionów godzin globalnego nalotu F/A-18 Hornet”

  1. Super Hornet i Strike Eagle moim zdaniem skandalem było że w przetargu w Polsce brano pod uwagę tylko F-16 może najtańszy, ale z tej trójki chyba najgorszy.

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc