Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ruszyła budowa nowego desantowca dla US Navy

Fot. US Navy

7 września w stoczni Huntington Ingalls Industries w Pascagouli w stanie Missisipi rozpoczęto prefabrykację blach do produkcji sekcji przyszłego transportowego okrętu desantowego doku USS Pittsburgh.

W toku początkowych rac przy okręcie pocięto pierwsze 100 ton stali, z których powstaną sekcje płaskie. Umowę pomiędzy stocznią a Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych na budowę LPD 31 zawarto 3 kwietnia 2020 roku.

USS Pittsburgh (LPD 31) będzie 15. amfibijnym okrętem transportowym typu San Antonio i jednocześnie drugim zbudowanym w „budżetowej” konfiguracji Flight II. Jest to nowa seria okrętów tej klasy (LPD, Landing Platform, Dock), będących owocem programu LX(R), które zastąpią jednostki dwóch starszych, podobnych do siebie typów: Whidbey Island i Harpers Ferry.

W ramach programu LX(R) Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych Ameryki już w 2014 roku dokonała przeglądu różnych konstrukcji, wskazując jako optymalne rozwiązanie adaptację projektu desantowców typu San Antonio. Były one już wówczas w produkcji seryjnej i miały „choroby wieku dziecięcego” za sobą. Wykorzystanie sprawdzonej platformy oznaczało także obniżenie kosztów programu, jego ryzyka technicznego i nadanie mu właściwego tempa uzależnionego jedynie od rytmicznego finansowania. Ponadto ciągłość konfiguracji produkcyjnej LPD w serii Flight II miała na celu spełnienie wymagań US Navy i US Marine Corps w zakresie transportu wojsk, samolotów, jednostek desantowych, pojazdów i ładunków.

Korekty projektu Flight II w stosunku do pierwowzoru były podyktowane koniecznością redukcji kosztów jednostkowych nowych okrętów. Chodzi tu m.in. o zastąpienie obu kompozytowych masztów wieżowych, w tym dziobowego zintegrowanego, typowymi trójpodporowymi, zmniejszenie o połowę wielkości pomieszczeń medycznych i szpitala, uproszczenie zestawu elektroniki, w tym zdolności do działania w charakterze okrętów dowodzenia, zmniejszenie hangaru lotniczego, zamianę dwudzielnych wrót doku pojedynczymi, czy redukcję liczby przewożonych żołnierzy. Projekt wykonało biuro Gibbs & Cox, po uzyskaniu kontraktu w kwietniu 2018 roku.

Mimo wspomnianych wyżej ograniczeń, nowe LPD serii Flight II będą wciąż cechowały się dużymi zdolnościami przewozowymi techniki i ludzi, stając się ważnym środkiem transportu dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Będą miały też zastosowanie w misjach humanitarnych i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych.

Pierwszy USS Pittsburgh był kanonierką pancerną, która służyła podczas amerykańskiej wojny domowej, drugi okręt o tej nazwie był krążownikiem pancernym (CA 4), który operował podczas I wojny światowej, trzeci USS Pittsburgh (CA 72) był krążownikiem ciężkim typu Baltimore z okresu II wojny światowej, zaś czwartym - szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym typu Los Angeles (SSN 720), który służył US Navy od grudnia 1984 do sierpnia 2019 roku.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc