Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Przyspiesza program nowego włoskiego bojowego wozu piechoty

Włochy zamierzają pozyskać 1000 nowych pojazdów gąsienicowych, które zastąpią bojowe wozy piechoty Dardo i transportery opancerzone M113. Na rysunku koncepcja pojazd tego typu zaprezentowana jakiś czas temu przez konsorcjum CIO. Rys. CIO

25 stycznia gen. dyw. Francesco Olla, szef Wydziału Planowania i Finansów Wojsk Lądowych Republiki Włoskiej, w wywiadzie dla „Defense News” przekazał nowe informacje na temat programu następcy bojowego wozu piechoty Dardo i gąsienicowych transporterów M113.

Władze Republiki Włoskiej mają niebawem wybrać partnerów przemysłowych, którzy w ciągu zaledwie kilku miesięcy mieliby rozpocząć prace nad dużym programem, mającym na celu pozyskanie nowej średniej platformy gąsienicowej dla Wojsk Lądowych Republiki Włoskiej (Esercito Italiano). Program ma być bardziej ambitny, niż pierwotnie zakładano. U zarania nosił on nazwę Nuovo Veicolo Corazzato da Combattimento (NVCC, pol. nowy opancerzony wóz bojowy; w wersji angielskiej Armored Infantry Combat System/AICS) i zakładał pozyskanie 679 nowych pojazdów, w tym 350 bojowych wozów piechoty. Z czasem program okrojono do 570 wozów, które miały być pozyskiwanych w dwóch fazach, wycenianych łącznie na 6 mld EUR. Obecnie program został przemianowany na Army Armored Combat System (A2CS). Przewiduje on zakup nawet 1000 pojazdów o wartości 5 mld EUR, co wydaje się jednak założeniem dość optymistycznym ‒ środki takie pozwolą na realizację raczej czegoś na kształt pierwszej fazy zakupów. Całkowita wartość programu jest szacowana na nawet 15 mld EUR, co może być bliższe prawdzie. Miałyby one zastąpić co najmniej część przestarzałych transporterów gąsienicowych M113 (resztę zastępują kołowe wozy bojowe z rodziny Freccia) i wprowadzone do uzbrojenia już w tym stuleciu (dostawy 200 pojazdów w latach 2002‒2005), ale niezbyt udane bojowe wozy piechoty Dardo.

Wśród potencjalnych partnerów przemysłowych, którzy mieliby uczestniczyć w programie, media wskazują włoskie firmy Leonardo i Iveco Defence Vehicles (wspólnie tworzą one konsorcjum CIO, produkujące i modernizujące kilka typów pojazdów bojowych; jakiś czas temu prezentowało ono koncepcję nowego pojazdu), francusko-niemiecką spółkę joint venture KNDS (może zaoferować gąsienicową odmianę niemieckiego kołowego transportera opancerzonego GTK Boxer), grupę przemysłową Rheinmetall AG (z platformą Lynx KF41) czy koncern BAE Systems (z CV90 Mk IV). Należy jednak odnotować, że Esercito Italiano oczekuje zupełnie nowego pojazdu, a przynajmniej tylko częściowo wywodzącego się z istniejącej konstrukcji, aby włoski przemysł mógł wziąć udział w pracach badawczo-rozwojowych. Wszelkie niezbędne dokumenty mają już być gotowe, zaś finansowanie programu zostało zaplanowane. Całkowity przewidywany czas realizacji programu to 14 lat. Wspomniany gen. Olla wskazał, że ze względu na koszty pożądana jest realizacja programu w formie współpracy międzynarodowej, co, jego zdaniem, może premiować współpracę Leonardo i KNDS, którą sformalizowano poprzez niedawno podpisaną umowę.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc