Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Położono stępkę nowego desantowca dla US Navy

Fot. US Navy

2 czerwca w stoczni Huntington Ingalls Industries w Pascagouli w stanie Missisipi położono stępkę przyszłego USS Pittsburgh (LPD 31). Jednostka będzie 15. amfibijnym okrętem transportowym typu San Antonio i jednocześnie drugim zbudowanym w „budżetowej” konfiguracji Flight II.

Okręt jest piątym w US Navy nazwanym na cześć miasta Pittsburgh w Pensylwanii i otaczającego go regionu, które odgrywają kluczową rolę w rozwoju Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych Ameryki. Jego poprzednikiem był SSN 720, szturmowy okręt podwodny z napędem jądrowym typu Los Angeles, który służył od grudnia 1984 do sierpnia 2019 roku.

Umowę pomiędzy stocznią a Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych na budowę LPD 31 zawarto 3 kwietnia 2020 roku. Cięcie blach zainaugurowano 7 września 2022 roku.

Jednostki amfibijne typu San Antonio Flight II to nowa seria okrętów tej klasy (LPD, Landing Platform, Dock), będących owocem programu LX(R), które zastąpią desantowce dwóch starszych, podobnych do siebie typów: Whidbey Island i Harpers Ferry.

W ramach programu LX(R) Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych Ameryki już w 2014 roku dokonała przeglądu różnych konstrukcji, wskazując jako optymalne rozwiązanie adaptację projektu desantowców typu San Antonio. Były one już wówczas w produkcji seryjnej i miały „choroby wieku dziecięcego” za sobą. Wykorzystanie sprawdzonej platformy oznaczało także obniżenie kosztów programu, jego ryzyka technicznego i nadanie mu właściwego tempa uzależnionego jedynie od rytmicznego finansowania. Ponadto ciągłość konfiguracji produkcyjnej LPD w serii Flight II miała na celu spełnienie wymagań US Navy i US Marine Corps w zakresie transportu wojsk, samolotów, jednostek desantowych, pojazdów i ładunków.

Mimo pewnych uproszczeń w stosunku do pierwowzoru, nowe LPD serii Flight II wciąż cechują się dużymi zdolnościami przewozowymi techniki i ludzi, stając się ważnym środkiem transportu dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Będą miały też zastosowanie w misjach humanitarnych i usuwaniu skutków klęsk żywiołowych.

Huntington Ingalls Shipbuilding buduje obecnie także przyszłe USS Richard S. McCool Jr. (LPD 29; ostatni Flight I) i USS Harrisburg (LPD 30; pierwszy Flight II).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc