Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwszy „Niezwyciężony” dostarczony do Singapuru

RSS Impeccable w trakcie załadunku na pokład Rolldock Storm w Kilonii. Fot. SFK

8 lipca do Changi na wschodzie Singapuru dotarł RSS Impeccable pierwszy z czterech, zamówionych w Niemczech, konwencjonalnych okrętów podwodnych typu 218 SG.

Operacja załadunku okrętu na pokład, należącego do grupy Roll Group, statku do przewozu ładunków wielkogabarytowych Rolldock Storm odbyła się w Kilonii 18 maja. Wszystkie prace związane z umieszczeniem Impeccable wewnątrz niecki doku tego statku zrealizowane zostały przez lokalną firmę SFK (Schlepp- und Fährgeselleschaft Kiel) oferującą zarówno usługi holownicze, jak i lokalny publiczny transport pasażerski ÖPNV (öffentlicher Personennahverkehr). Rolldock Storm opuścił Kilonię 1 czerwca obierając kurs na Kanał Kiloński.

Ministerstwo Obrony Singapuru (MINDEF) w przypadku transportu tego, niezwykle dla nich cennego ładunku przedsięwzięło zakrojone na szeroką skalę, niespotykane dotychczas, środki ostrożności. Po pierwsze po wprowadzeniu i zabezpieczeniu okrętu w niecce doku, została ona w całości zasłonięta stalowymi płytami, a miejsce w którym znajdował się kiosk zostało dodatkowo obstawione kontenerami. Tym samym ładunek Rolldock Storma dla postronnego obserwatora był niemal całkowicie niewidoczny (nawet podczas przejścia pod mostami w Kanale Kilońskim). Dodatkowo na ostatnim etapie swojej podróży Rolldock Storm eskortowany był przez należący do Sił Morskich Singapuru okręt RSS Unity typu Independence (LMV) oraz parę uzbrojonych samolotów F-16C. Ostatnią nietypową kwestią była trasa przejścia zespołu przez Cieśninę Singapurską, poruszał się on bowiem blisko brzegu z pominięciem wyznaczonych torów wodnych. 

Impeccable jest drugim okrętem zbudowanym dla Sił Morskich Singapuru (Angkatan Laut Republik Singapura) w należącej do koncernu tkMS (thyssenkrupp Marine Systems) stoczni w Kilonii. Stosowne zamówienie na pierwsze dwa okręty MINDEF złożone zostało w 2014 roku, a na kolejną parę w 2017 roku. W chwili podpisania obu tych umów jednostkowa wartość okrętu szacowana była na 450 mln USD a całego programu zamknął się w kwocie 1,8 mld USD. Okręty podwodne typu 218SG zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o operowaniu na tropikalnych wodach o niewielkiej głębokości i dużym ruchu morskim. Po wprowadzeniu całej czwórki zastąpią one w stosunku 1:1 obecnie eksploatowane okręty podwodne typów Challenger (dwie w służbie od 1999 roku) oraz Archer (dwie w służbie od 2011 roku). Okręty te odkupione zostały od Szwecji i wprowadzone do służby w Angkatan Laut Republik Singapura. Okręty typu Challenger to gruntownie zmodernizowane Sjöormeny (typ A14), które służbę w szwedzkiej Marinen rozpoczęły pod koniec lat 60. Na początku nowego millenium strona singapurska pozyskała cztery okręty tego typu. Spośród nich Challenger (eks-Sjöbjörnen) i Centurion (eks-Sjöormen) opuściły bandery 11 marca 2015 roku po ponad 47 i 48 latach aktywnej służby. Pozostałe dwa: Conqueror (eks-Sjölejonet) oraz Chieftain (eks-Sjöhunden) liczą sobie odpowiednio 55 i 54 lata. Dwa okręty typu Archer to z kolei pozyskane pod koniec pierwszej dekady tego wieku, podobnie jak poprzednicy także i zmodernizowane, jednostki typu Västergötland (A17) tj. Archer (eks-Hälsingland) i Swordsman (eks-Västergötland). Dwa pozostałe okręty tego typu zostały zmodernizowane w Szwecji dla potrzeb Svenska Marinen i znane jako typ Södermanland A17S (obecnie w służbie pozostaje tylko jedna jednostka tego typu). Podobnie jak poprzednio wspomniane jednostki nie są to nowe okręty Archer ma obecnie 35 a Swordsman 36 lat służby za sobą. 

Projekt nowych okrętów podwodnych dla Singapuru powstał w oparciu o cechy jednostek typu 212 i 214, a także niezrealizowanego 216. Nad jego szczegółami pracowali natomiast wspólnie specjaliści z singapurskiej agencji DSTA (Defence Science and Technology Agency), inżynierowie z tkMS oraz przedstawiciele odbiorcy, czyli Angkatan Laut Republik Singapura. Założeniem było pozyskanie jednostek charakteryzujących się wysokim poziomem automatyzacji, liczbą przenoszonych torped i poprawioną ergonomią.

Typ 218SG legitymuje się wypornością pełną 2200 ton w położeniu podwodnym (2000 ton na powierzchni) przy wymiarach 70 x 6,3 m. Okręty te wyposażone są w napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP) oparty o ogniwa paliwowe. Prędkość maksymalna na powierzchni wynosi 10 węzłów i rośnie do powyżej 15 węzłów pod wodą. Dzięki AIP okręty mogą przebywać pod wodą nieprzerwanie (bez konieczności podnoszenia chrapów) przez okres od 28 do nawet 42 dni. Uzbrojenie składa się z ośmiu wyrzutni kal. 533,4 mm do torped ciężkich. Okręty otrzymają także opracowany wspólnie przez specjalistów z ST Engineering oraz Atlas Elektronik system dowodzenia, a także najnowszą wersję zintegrowanego systemu hydrolokacyjnego Atlas Elektronik ISUS 100. Załogę stanowi zaledwie 28 osób. Prototypowy okręt tego typu (Invincible) zwodowany został w należącej do thyssenkrupp Marine Systems stoczni w Kilonii 18 lutego 2019 roku. Według oświadczenia przedstawicieli MINDEF okręt ten ma zostać przetransportowany do Singapuru jeszcze w tym roku. Kolejne dwa okręty tego typu (Impeccable i Illustrious) zwodowano natomiast 13 grudnia 2022 roku. 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc