Zaloguj
reklama Helikon-Tex
reklama Helikon-Tex

Nowy zmilitaryzowany Mercedes Zetros na salonie IDEX 2021

Na salonie IDEX 2021 swą premierę będzie miał zmilitaryzowany Mercedes-Benz Zetros 2045A 4×4. Fot. Mercedes-Benz

Na odbywającym się w Abu Zabi salonie IDEX 2021 swoją oficjalną premierę będzie miał Mercedes Zetros 2045 4×4 – przedstawiciel drugiej generacji tej serii, cechujący się elementami poprawionymi tam, gdzie było to konieczne, przy pozostawieniu bez zmian dotychczasowej koncepcji budowy.

Zwiększono m.in. dopuszczalną masę całkowitą i wprowadzono rozszerzoną paletę silników, czemu towarzyszy wiele innych istotnych usprawnień. W Abu Zabi wystawiono wersję 2-osiową, oznaczoną 2045A 4×4, czyli o dopuszczalnej masie całkowitej podniesionej do 20 000 kg i z silnikiem o mocy maksymalnej 331 kW/450 KM. Pojazd ten – w formie podwozia – służy jako platforma do licznych rodzajów zabudów.

Druga generacja ciężarówki, opracowana z myślą o trwałości i łatwości obsługi, została dostosowana do wymagań rynków poza Europą. Dlatego z jednej strony premierowy Zetros nadal oferuje specyficzne koncepcyjne zalety kompletacji z kabiną za silnikiem, jak: zredukowana wysokość, większa łatwość opancerzania, lepszy rozkład nacisków na osie czy lepsza zdolność do pokonywania trudnego terenu, w połączeniu z wytrzymałością i przydatnością w każdym terenie oraz z mocniejszymi silnikami.

Początkowo, w momencie swojego rynkowego debiutu w 2008 r., Zetros – niezależnie czy 2-, czy 3-osiowy, dostawał tylko jeden silnik o mocy 240 kW/326 KM. Ponieważ moc ta okazała się zbyt niska, w kolejnych latach koncern wzbogacił gamę dostępnych jednostek o 12-litrową, proponowaną w wydaniach o mocy maksymalnej 316 kW/430 KM lub 338 kW/460 KM. W przyszłości wszystkie samochody z gamy Zetros będą napędzane przez 6-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 12,8 litra. W Zetrosie występuje on z pięcioma poziomami mocy maksymalnych: w przypadku spełniania normy emisji spalin Euro 3 są to moce 265 kW/360 KM, 310 kW/421 KM i 350 kW/476 KM, a Euro 5 – 330 kW/ 449 KM i 375 kW/510 KM.

Tym samym, w ramach poszerzania dostępnej palety, pojawiły się silniki Euro 5, co wiąże się z dalszym wzrostem mocy. Nowa generacja Zetrosa jest też początkowo wprowadzana na rynek jako model trzyosiowy z napędem na wszystkie koła, spełniający normę emisji spalin Euro 3. W nadchodzących miesiącach wejdą kolejne warianty dwu- i trzyosiowe w układach napędowych 4×4, 4×2, 6×4, 6×6, spełniające normy emisji spalin Euro 3 i Euro 5. Następną ważną zaletę stanowi wybór z tyłu opon pojedynczych lub bliźniaczych i pewnych elementów w układzie napędowym, jak automatyczna skrzynia przekładniowa, co ma wyrażać dopasowanie tego produktu do rosnących wymagań w zakresie masy całkowitej i osiągów.

W przypadku wersji 3-osiowej wzmocnione elementy układu napędowego oznaczają, że dopuszczalna masa całkowita zestawu może wzrosnąć: dla zestawu przyczepowego podwozie + przyczepa do 80 000 kg, dla zestawu naczepowego ciągnik + naczepa do 120 000 kg. Dopuszczalna masa całkowita konfiguracji solo została z kolei zwiększona do 40 000 kg. W kwestii natomiast modeli 2-osiowych, to zakres ich osiągów jest zaokrąglany w górę. Oprócz silników o wyższych mocach powyższe dotyczy dopuszczalnej masy całkowitej, wzrastającej do 19 500-20 000 kg.

Poza tym, wraz z dużym prześwitem, mocnymi silnikami, opcją stałego napędu na wszystkie koła i planetarnymi osiami z redukcją w piastach kół oraz z blokadami mechanizmów różnicowych, zapewnione zostają wysoka mobilność i duża trwałość. W rezultacie zasadnicze zalety Zetrosa jako modelu z kabiną za silnikiem są oczywiste – należy do nich m.in: pozycja kierowcy za przednią osią, zmniejszająca obciążenie go drganiami i dzięki temu idealna do jazdy w terenie. Koncepcja kabiny za silnikiem zapewnia również łatwy dostęp do komory silnika, ułatwia wsiadanie i wysiadanie oraz przekłada się na zredukowaną wysokość całkowitą auta.
W oczekiwaniu na rozszerzenie rodziny Zetros drugiej generacji, po raz pierwszy na salonie IDEX 2021 zostanie zaprezentowana konfiguracja 2-osiowa. Podobnie jak w odmianie 3-osiowej, rozstaw osi tego podstawowego wydania uległ zwiększeniu o 300 mm, aby sprostać wymaganiom układu napędowego, który stał się mocniejszy i jednocześnie składający się z większych podzespołów. Zarazem ciężarówka nadal reprezentuje typową długość nadwozia w tej klasie pojazdów, wynoszącą 5,1 m.

Wystawiony 2-osiowy premierowy zmilitaryzowany Zetros nosi oznaczenie 2045A 4×4. Otrzymał więc m.in. ulepszony układ napędowy, w tym nawet jeden z najmocniejszych nastawów silnika OM 460 Euro 5 o pojemności 12,8 l i z sześcioma cylindrami w układzie rzędowym. Jednostka ta uzyskuje moc maksymalną 330 kW/449 KM przy 2300 obr./min i współpracuje z 16-biegową skrzynią przekładniową G 260-16 oraz skrzynią rozdzielczą. Kompletacja tego samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej 19 500 kg obejmuje jeszcze m.in. układ kontroli i regulacji ciśnienia powietrza w oponach, pojedyncze ogumienie oraz długą kabinę typu M z trzema siedzeniami.

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

  • Reklama Kongsberg

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc