Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowości programu budowy rosyjskich lodołamaczy atomowych

Wodowanie kadłuba lodołamacza atomowego Jakutija. Fot. sam7/forums.airbase.ru

22 listopada w stoczni AO „Bałtijskij Zawod” w Sankt Petersburgu odbyły się dwie uroczystości związane z programem budowy lodołamaczy z napędem jądrowym typu Arktika (ŁK-60Ja).

Było to podniesienie bandery na trzeciej jednostce tego typu (Urał) oraz chrzest i wodowanie czwartego lodołamacza serii - Jakutija. O randze tych wydarzeń dla Rosjan świadczy fakt, że w obu uroczystościach uczestniczył zdalnie prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin. Jako również to, że matką chrzestną wodowanej jednostki została wicepremier tego państwa Wiktorija Abramczenko.

Urał jest trzecim lodołamaczem atomowym projektu 22220 Arktika, zbudowanym przez petersburską stocznię, wchodzącą w skład koncernu stoczniowego OSK (Objedinionnaja Sudostroitielnaja Korporacyja). Budowę tej jednostki rozpoczęto 25 lipca 2016 r., zwodowano 25 maja 2019 r., zaś w pierwsze próby morskie wyszedł 14 października br.

Natomiast Jakutija, której stępkę położono 26 maja 2020 r. jest jednym z dwóch lodołamaczy tego typu budowanych na mocy umowy podpisanej 23 sierpnia 2019 r. przez AO „Bałtijskij Zawod” i przedsiębiorstwo FGUP „Atomfłot” odpowiedzialne za eksploatację cywilnych jednostek z napędem jądrowym. Kontrakt o wartości 100 mld RUB na budowę czwartej i piątej jednostki serii (Czukotka) zakłada, że zostaną one oddane do służby w latach 2025-2026. Z deklaracji, które padły podczas niedawnych uroczystości wynika, że do końca tego roku planowane jest zawarcie umowy na budowę dwóch kolejnych jednostek tego typu.

Lodołamacze proj. 22220 największymi obecnie jednostkami tej klasy na świecie, ich głównym zadaniem jest zapewnienie całorocznej żeglugi w zachodnim rejonie Arktyki. Mają one 33 540 t wyporności i wymiary 173,3×33×10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc