Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

W Sankt Petersburgu powstaną dwa kolejne lodołamacze atomowe

Lodołamacz projektu 22220 w trakcie wyposażania w Sankt Petersburgu. Na pierwszym planie Urał, a za nim prototypowa Arktika. Fot. Andrzej Nitka

2 lutego stocznia AO „Bałtijskij Zawod” z Sankt Petersburga i przedsiębiorstwo FGUP „Atomfłot”, odpowiedzialne za eksploatację rosyjskich cywilnych jednostek z napędem jądrowym, podpisały kontrakt na budowę dwóch lodołamaczy typu Arktika, które mają wejść do służby do końca 2028 i 2030 r.

Będzie to już piąty i szósty seryjny lodołamacz o napędzie jądrowym projektu 22220 (ŁK-60Ja), który powstanie w tej petersburskiej stoczni, wchodzącej w skład państwowego koncernu stoczniowego OSK (Objedinionnaja Sudostroitielnaja Korporacyja). Dzięki temu zamówieniu łączna liczba lodołamaczy tego typu wzrośnie do siedmiu.

Dotychczas w stoczni „Bałtijskij Zawod” w Sankt Petersburgu zamówiono pięć atomowych lodołamaczy tego typu. W latach 2020-2022 do służby weszły trzy pierwsze z nich - Arktika, Sibir i Urał, a budowa dwóch kolejnych Jakutija i Czukotka trwa, przekazanie ich odbiorcy zaplanowano na koniec 2024 i 2026 r.

Zgodnie z ze słowami dyrektora generalnego FGUP „Atomfłot” Leonida Irlica „kontynuacja budowy serii lodołamaczy atomowych jest kluczowym elementem rozwoju strefy arktycznej Federacji Rosyjskiej. Mimo czynników zewnętrznych realizujemy plan zwiększenia przewozów ładunków na wodach Północnej Drogi Morskiej. Nowoczesne lodołamacze o napędzie jądrowym są podstawą sukcesu projektów arktycznych. Na dużych szerokościach geograficznych tylko one mogą zapewnić bezpieczne pilotowanie statków przy zachowaniu prędkości handlowej”.

Lodołamacze projektu 22220 są obecnie największymi i najpotężniejszymi jednostkami tej klasy na świecie, a ich głównym zadaniem jest zapewnienie całorocznej żeglugi w zachodnim rejonie Arktyki. W najbliższych latach jednostki tego typu mają stać się podstawą rosyjskiej floty cywilnych lodołamaczy zastępując w służbie sześć jednostek projektu 10541 Arktika oraz zbudowany w Finlandii pojedynczy Tajmyr.

Podpisanie tej umowy nie jest zaskoczeniem, ponieważ 29 grudnia 2022 r. premier Federacji Rosyjskiej Michaił Miszustin podpisał dekret rosyjskiego rządu o realizacji w latach 2023-2030 programu państwowego w ramach którego z budżetu federalnego dofinansowana zostanie budowa dwóch seryjnych lodołamaczy atomowych projektu 22220.

Bezpośrednim beneficjentem tego programu jest Państwowa Korporacja Energii Atomowej „Rosatom”, a zamawiającym jednostki FGUP „Atomfłot”. Zgodnie z tym dekretem środki z budżetu państwa powinny pokryć 50% planowanych kosztów budowy jednostek, a kolejne 50% wyłożyć ma FGUP „Atomfłot”. Szacunkowy koszt budowy pierwszego z nowo zamówionych lodołamaczy wynosić ma 56,61 mld RUB, a drugiego 61,34 mld RUB. W związku z tym łączna wielkość środków budżetu zaangażowanych do realizacji tego programu wyniesie 58,97 mld RUB.

Lodołamacze proj. 22220 mają kadłub o wyporności 33 540 t i wymiarach 173,3×33×10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc