Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe zadania przed Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi

Wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak spotkał się z pracownikami i kadrą Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. w Poznaniu, które staną się niedługo centrum obsługi czołgów K2, a w perspektywie uruchomiona zostanie w nich licencyjna produkcja spolonizowanej wersji K2PL i pojazdów na ich podwoziu. Fot. Leszek Chemperek/CO MON.

Podczas wizyty 2 marca w, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych S.A. wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zadeklarował, że w poznańskiej spółce zostanie utworzone centrum obsług czołgów K2, a docelowo także licencyjna produkcja tych wozów bojowych.

Przekazane przez Mariusza Błaszczaka załodze i kadrze kierowniczej Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. decyzje resortu obrony oraz zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej są konsekwencją umów uszczegóławiających zasady współpracy przemysłowej, jakie pod koniec lutego PGZ zawarła z Hyundai Rotem Company. 23 lutego podpisano tzw. Term Sheet, czyli dokument określający zasady współpracy przemysłowej pomiędzy PGZ i Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi S.A. a partnerem południowokoreańskim w zakresie produkcji, dostaw oraz obsługi czołgów K2 w wersji PL. Uzgodniono, że wspólna produkcja czołgów K2PL i pojazdów towarzyszących na podwoziu gąsienicowym odbywać się będzie w poznańskich WZM S.A. Określony został także zakres zdolności przemysłowych jakie zostaną przeniesione do WZM i pozostałych spółek PGZ, w tym obejmujących: montaż końcowy czołgów, utworzenie potencjału w zakresie produkcji korpusów i wież, produkcji elementów zawieszenia hydropneumatycznego, produkcji zespołu armaty i automatu ładowania oraz innych wybranych komponentów czołgu. Dokument określa również m.in. warunki techniczne i infrastrukturalne niezbędne do produkcji oraz świadczenia usług serwisu, napraw oraz obsług w Polsce w całym cyklu życia czołgu. Stanowi bazę do zawarcia umowy licencyjnej, niezbędnej do uruchomienia produkcji czołgów na rzecz Sił Zbrojnych RP i ustala warunki współpracy eksportowej PGZ zacieśnia współpracę z partnerami z Korei Południowej (zbiam.pl).

Ten tydzień obfituje w dobre informacje. W dobre informacje dla Wojska Polskiego, dla przemysłu zbrojeniowego, dla Polski. Otóż tu, w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu, czołgi K2 będą serwisowane, remontowane i produkowane. To dobra informacja dla Poznania. To są kolejne nowe miejsca pracy. To utrzymanie tych miejsc pracy, które zostały tu w WZM stworzone. To bardzo dobra firma. To firma, która składa się ze świetnej i doświadczonej załogi. Nie mieliśmy wątpliwości, że najnowocześniejsze czołgi K2, zaprojektowane w XXI wieku, będą właśnie tu serwisowane, remontowane i produkowane ‒ powiedział wicepremier Mariusz Błaszczak podczas spotkania w poznańskich WZM S.A.

W charakterze gospodarzy wystąpili prezes WZM S.A. Elżbieta Wawrzynkiewicz (druga z lewej) i prezes PGZ S.A. Sebastian Chwałek. Fot. Leszek Chemperek/CO MON.

Dziś przed WZM-otami staje nowe wyzwanie. Dzięki umowie ramowej zatwierdzonej przez Pana Premiera w lipcu zeszłego roku i podpisanemu dosłownie tydzień temu porozumieniu ze spółką Hyundai Rotem, osiągnęliśmy porozumienie w zakresie polsko-koreańskiej współpracy przemysłowej w obszarze produkcji czołgów K2PL dla Wojska Polskiego. Potencjał WZM sprawił, że to właśnie tu, jak zapowiedział Pan Premier, zlokalizowane będzie główne centrum montażu, a docelowo produkcji tych wozów – podkreślił towarzyszący wicepremierowi prezes PGZ S.A. Sebastian Chwałek.

Według prezesa Chwałka za decyzją o takiej lokalizacji centrum obsługi i produkcji wozów K2 przemawiało kilka argumentów: doświadczona kadra, sprawny zarząd, a także zmodernizowana w ostatnich latach i bardzo nowoczesna, jak na warunki polskiej zbrojeniówki, infrastruktura. Sebastian Chwałek zapewnił, że w najbliższym czasie spółka zostanie dokapitalizowana, a pozyskane w ten sposób środki pozwolą na jej przygotowanie do wyzwań związanych ze współpracą z partnerami z Republiki Korei. Dzięki temu już wkrótce do WZM S.A. dotrze niezbędne oprzyrządowanie umożliwiające rozpoczęcie prac przy czołgach K2, zrealizowane zostaną szkolenia załogi i utworzone magazyny części zamiennych. Wstępne zdolności do serwisowania nowego sprzętu WZM S.A. mają uzyskać jeszcze w tym roku. W perspektywie zaś utworzone zostaną nowoczesne linie produkcyjne, na których powstanie na licencji udzielonej przez firmę Hyundai Rotem, ok. 500 czołgów, a także co najmniej kilkadziesiąt gąsienicowych pojazdów wsparcia (zapewne wozów zabezpieczenia technicznego, mostów szturmowych i pojazdów saperskich).

Przypomnijmy, że na mocy umowy z 26 sierpnia 2022 r. zamówionych zostało 180 czołgów K2, które zostaną wyprodukowane w Republice Korei. Wartość umowy wraz z usługami dodatkowymi to 3,37 mld USD netto, a ma ona zostać zrealizowana do końca 2025 r. Na razie do Polski dotarło 10 pierwszych czołgów (do batalionu czołgów 20. Brygady Zmechanizowanej 16. Dywizji Pancernej), zaś w bieżącym roku planowana jest dostawa kolejnych 18. W dalszych fazach programu planowane jest zamówienie 820 kolejnych czołgów w wersji K2PL, z których ok. 300 powstać miałoby w zakładach Hyundai Rotem w Republice Korei, ale z rosnącym udziałem polskich komponentów, potem ich produkcja zostałaby przeniesiona do Polski, do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A., gdzie miałyby powstać pozostałe wozy bojowe w liczbie ok. 500, a także większość zunifikowanych pojazdów wsparcia działań. Produkcja tych wozów kontynuowana byłaby jeszcze w pierwszej połowie kolejnej dekady XXI wieku. Uruchomienie procesu pozyskiwania kolejnych czołgów K2 dla Sił Zbrojnych RP, a także wdrożenie ich produkcji licencyjnej wymaga jednak podpisania kolejnych umów wykonawczych.

Fot. Leszek Chemperek/CO MON

Dotąd WZM S.A. specjalizowały się w serwisie, remontach, modyfikacjach i modernizacjach wozów bojowych, systemów artyleryjskich i pojazdów wojskowych sowieckich i licencyjnych typów (m.in. T-72M/M1, BWP-1, BWR-1K/S, 2S1). Od kilku lat ma też autoryzację do świadczenia pełnego wsparcia technicznego czołgów Leopard 2 (wersji 2A5 na zasadach wyłączności), co obejmuje zarówno przeglądy, naprawy oraz serwisowanie różnych poziomów. Jako jedyny podmiot w kraju może także wykonywać obsługi i naprawy power-packów czołgów Leopard 2.

Autor: Andrzej Kiński na podstawie komunikatów MON i PGZ.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc