Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MON odpowiada na poselskie pytania w sprawie serwisu czołgów Abrams

Fot. plut. Aleksander Perz

6 czerwca na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano odpowiedź Ministerstwa Obrony Narodowej na poselską interpelację Pawła Bejdy (Klub Parlamentarny Koalicja Polska) w sprawie budowy w Polsce zakładu do produkcji i serwisu czołgów rodziny Abrams.

Powyższa interpelacja została przesłana do resortu obrony w kwietniu bieżącego roku. Znalazły się w niej dwa pytania:

1. Czy produkcja i serwis czołgów Abrams, w tym stacjonujących w całej Europie, mają być realizowane w Zakładach Mechanicznych „Bumar-Łabędy“ SA, czy też w innym zakładzie, a jeżeli tak, to w którym?

2. Czy produkcja i serwis czołgów Abrams, w tym stacjonujących w całej Europie, ma być realizowana w nowym zakładzie na terenie Polski, który będzie należał do amerykańskiego producenta czołgów Abrams?

Odpowiedzi na nie udzielił, zgodnie z procedurą, wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz. Czytamy w niej, system zabezpieczenia czołgów Abrams i sprzętu towarzyszącego opiera się na podpisanych umowach FMS, jednakże jest planowane również podpisanie umowy w zakresie utrzymania sprzętu (sustainment). Oprócz tego Polska dąży do uzyskania zdolności w zakresie naprawy czołgów Abrams w polskim przemyśle zbrojeniowym oraz do zbudowania potencjału w zakresie naprawy i serwisowania silników AGT-1500.2.

Z uwagi na liczbę pozyskiwanych czołgów Abrams dla Sił Zbrojnych RP, stronie polskiej zależy na ustanowieniu jak najszerszych kompetencji w zakresie zabezpieczenia eksploatacji, modernizacji oraz modyfikacji czołgów oraz pojazdów towarzyszących w polskim przemyśle obronnym.

Dotychczas Polska zamówiła, poprzez procedurę FMS, 366 czołgów rodziny Abrams (116 używanych M1A1, a także 250 nowych M1A2 SEPv3). Pierwszych czternaście M1A1 (wraz z trzema WZT M88A2 HERCULES) jest już w drodze do Polski. Jak wskazuje, w bieżącym roku, wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, nie można wykluczyć, że zakupy kolejnych wozów będą kontynuowane.

Od dłuższego czasu resort obrony wskazuje także na chęć budowy kompetencji w zakresie serwisowania i modernizacji wozów nie tylko na potrzeby Wojska Polskiego, a także innych użytkowników europejskich. Poza Polską i jednostkami armii amerykańskiej, wkrótce, do grona państw eksploatujących wozy tego typu dołączy Ukraina, a także Rumunia. Nie może więc dziwić fakt, że przemysł zgłasza pomysły związane z budową wyspecjalizowanego centrum (we współpracy z General Dynamics Land Systems). Wśród potencjalnych krajowych podmiotów, które mogłyby stanowić fundament takiego centrum, wymienia się m.in. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc