Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kongsberg dostarczy śruby i linie wałów do fregat F126

Fot. Damen

Spółka Kongsberg Maritime Sweden AB zawarła kontrakt z Damen Naval na dostawę zestawów pędników i wałów do fregat F126 przeznaczonych dla Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec.

W ramach zamówienia Kongsberg Maritime Sweden AB (wcześniej AB Karlstads Mekaniska Werkstad, KaMeWa) cztery zestawy śrub nastawnych wraz z współpracującymi piastami, skrzydłami śrub, piastami i liniami wałów do fregat F126 budowanych przez holenderską stocznię Damen Naval dla Deutsche Marine.

To kolejna ważna umowa na dostawy wyposażenia do tych okrętów. Wcześniej zakontraktowano m.in. armaty, wyrzutnie rakiet, mostki zintegrowane, systemy zarządzania platformą i radary. Program budowy zakłada dostarczenie okrętów w latach 2028-2031, z opcją budowy dwóch kolejnych po 2032 roku. Cztery fregaty F126 będą kosztowały ok. 4,6 mld EUR. Na razie nie podano planowanych nazw nowych okrętów.

Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzanych obecnie do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg, wypierających 7200 ton, przewyższających wszystkie jednostki bojowe Deutscje Marine. Przejmą od nich również ideę „intensywnej eksploatacji”, czyli będą mogły przebywać większą liczbę dni w roku na morzu w stosunku do starszych okrętów, rzadziej odbywać się będą planowe przeglądy i naprawy okresowe. Fregaty obsadzą po dwie mniej liczne załogi (do 140 osób plus 70 miejsc dodatkowych) zmieniające się nawet na morzu, w oddaleniu od bazy. Jednostki serii F126 i F125 będą się też mocno różniły. Te pierwsze otrzymają silne i wszechstronne uzbrojenie, w tym pozwalające zapewnić strefową obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową. Przewidziano przy tym możliwość zaokrętowania skonteneryzowanych systemów modułowych.

Federalny Urząd Informatyki Wyposażenia Bundeswehry i Wsparcia Eksploatacyjnego (BAAINBW) zlecił firmie Damen Naval zaprojektowanie i budowę okrętów w 2020 roku. System śruby napędowej i wału wybrany do tych fregat jest udanym wynikiem ścisłej współpracy pomiędzy: Damen Naval, Kongsberg Maritime, instytutem badawczym HSVA z Hamburga i towarzystwem klasyfikacyjnym.

Kongsberg Maritime ma długą historię współpracy przy projektach budowy okrętów wojennych z Damen Naval. Projekty referencyjne obejmują między innymi: ASRV Nuyina (statek badawczo-zaopatrzeniowy-lodołamacz dla Australii), HNLMS Karel Doorman (Joint Support Ship) i HNLMS Den Helder (Combat Support Ship) - oba dla holenderskiej Koninklijke Marine oraz eksportowe fregaty SIGMA.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc