Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejne śmigłowce S-70i z Mielca dla Filipin

Zamówienie na 16 śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70i zostało złożone przez rząd Filipin w listopadzie 2019 r. Fot. Paweł Bondaryk

Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu kontynuują produkcję śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70i Black Hawk dla lotnictwa filipińskiego. Jeden z nowych wiropłatów dla Hukbong Himpapawid ng Pilipinas gościł 27 maja na warszawskim lotnisku Babice.

Wiropłat z próbnymi cywilnymi znakami rejestracyjnymi SP-YVC został oblatany w kwietniu, otrzyma w filipińskich siłach powietrznych numer boczny 109. Jest to prawdopodobnie 77 śmigłowiec Black Hawk zbudowany w Polsce. W maju w Mielcu prowadzono również próby fabryczne dwóch innych S-70 dla Filipin z tymczasowymi rejestracjami SP-YVM (nr 75) i SP-YVB (NR 76).

W lutym 2021 r. prezydent kraju zaakceptował zakup kolejnej partii Black Hawków. Fot. Paweł Bondaryk.

Zamówienie na 16 śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky S-70i zostało złożone przez rząd Filipin w listopadzie 2019 r. Wartość kontraktu wynosiła ponad 241 milionów USD, wszystkie maszyny zostaną zbudowane w PZL w Mielcu. Pierwszych 6 śmigłowców trafiło na azjatyckie wyspy już w listopadzie 2020 r. (pięć przewiezionych na pokładzie samolotu An-124 i jeden statkiem). Według Ministra Obrony Filipin kolejne partie po 5 śmigłowców trafią na wyspy w lipcu i wrześniu bieżącego roku.

W lutym 2021 r. prezydent kraju zaakceptował zakup kolejnej partii Black Hawków. Wydano zgodę na zakontraktowanie 32 nowych egzemplarzy, realna ich liczba została uzależniona od dostępnych funduszy i zamówiono tylko 15 śmigłowców. Stworzenie floty śmigłowców transportowych składającej się z jednego nowoczesnego typu pozwoli lotnictwu filipińskiemu na wycofanie ostatnich kilkunastu wysłużonych Belli UH-1. Po katastrofie jednej z maszyn tego typu w styczniu bieżącego roku wszystkie UH-1 czasowo uziemiono.

Z uwagi na położenie geograficzne kraju (Archipelag Filipiński składa się z licznych górzystych wysp), śmigłowiec jest często jedynym lub najszybszym sposobem dotarcia do odległych miejsc. Wiropłaty pozwalają na szybkie przewiezienie pomocy humanitarnej lub ewakuację poszkodowanych w przypadku częstych w tamtejszej strefie klimatycznej klęsk żywiołowych, huraganów lub trzęsień ziemi

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

3 comments on “Kolejne śmigłowce S-70i z Mielca dla Filipin”

  1. Filipiny z ich kontrowersyjnym prezydentem największy przyjaciel zakładów w Mielcu, może Order Orła Białego by mu dali ci którzy powinni dbać o interesy swojego narodu, a honorowe obywatelstwo Mielca na pewno.

  2. Do @Ślązak. Powiedz człowieku, co cię tak boli? Może gdyby Filipińczycy kupili sprzęt w Niemczech, to byłbyś zadowolony.

  3. Filipiny to najlepszy klient na śmigłowce produkowane w Polsce w ostatnich latach 31 S-70i i 8 W-3 tyle Manila, a Warszawa ?
    To mnie boli, że jak już kupują do
    Lotniczego Pogotowia Ratunkowego to w Niemczech, dlaczego ci goście jeszcze nie siedzą, to mnie boli.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc