1 kwietnia kanadyjski urząd zamówień publicznych poinformował, że jedynym oferentem zaakceptowanym do dalszego procesu zamówienia nowych wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego został europejski koncern Airbus.
Powyższy podmiot ma w swojej ofercie samoloty A330MRTT, które są kupowane przez coraz większą liczbę państw. Kwietniowa deklaracja to wynik uruchomienia procedury zakupu, co miało miejsce 15 grudnia 2020 roku. Obok koncernu Airbus zakładano udział amerykańskiego Boeinga (KC-46A Pegasus) - nie wiadomo jednak czy ten producent złożył wymagane dokumenty czy też został odrzucony z powodów nie spełnienia wymagań stawianych przez Kanadyjczyków. Już w grudniu część analityków stawiało tezę, że kanadyjskie wymagania wykluczają udział KC-46A Pegasus. M.in. mowa o wymogu zabrania 194 pasażerów wraz z bagażem na odległość 9012 km z zapasem paliwa pozwalającym rezerwę lotu na odległość 321 km.
Zgodnie z publicznymi deklaracjami Kanada jest zainteresowana zakupem do sześciu wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego, które zastąpią obecnie eksploatowane samoloty Airbus CC-150 Polaris (wojskowe oznaczenie A310-300). Wszystkie zostały zakupione przez Ministerstwo Obrony Kanady z cywilnego rynku wtórnego i przebudowane do trzech różnych konfiguracji: transportu rządowych VIP (1), transportu strategicznego (2), tankowania powietrznego (2).
Dla koncernu Airbus otwarcie możliwości sprzedaży samolotów A330MRTT w Kanadzie to kolejny (potencjalny) sukces marketingowy programu. Dotychczas trafiły do eksploatacji w Australii, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Singapurze, Republice Korei, Francji oraz europejskich państwach NATO wspólnie tworzących jednostkę MMF (Niderlandach, Belgii, Luksemburgu, Republice Federalnej Niemiec, Republice Czeskiej oraz Norwegii). Poza Kanadą konstrukcja jest oferowana także w Hiszpanii, Indiach, Indonezji. Dotychczas Airbus dostarczył klientom na całym świecie ponad 50 egzemplarzy, część z nich powstała poprzez przebudowę używanych A330-200 pochodzących z cywilnego rynku wtórnego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
KC-46A ciągle jakieś problemy ma Airbus to w tym przypadku optymalny wybór.
Pandemia pokazała że te samoloty są bardzo potrzebne i to przynajmniej para własnych od początku też muszą być uzbrojone w AIM-120 pod skrzydłami do samoobrony, a załoga musi mieć pełen obraz sytuacji w powietrzu wokół siebie, nie jest to takie oczywiste bo załogi tankowców USAF takiego obrazu nie mają.
To MMF to jakiś idiotyczny pomysł bo jak to niby ma być zorganizowane w czasie konfliktu Rozpiętość działań tych kilku cystern będzie od Czech przez Niemcy Benelux aż po całą Norwegie i wszystkich mają obsługiwać:)