28 września koncern Airbus poinformował o podpisaniu umowy z NATOwską agencją zamówień NSPA w sprawie zakupu i dostawy do międzynarodowej jednostki MMF dziewiątego egzemplarza wielozadaniowego samolotu tankowania powietrznego A330MRTT.
Powodem wykorzystania opcji kontraktowej jest, oficjalnie, wzrost potrzeb operacyjnych Luksemburga. Dotychczas władze tego państwa planowany wykorzystanie floty A330MRTT na poziomie 200 godzin rocznie, jednak zdecydowały się zwiększyć nalot do 1200 godzin. To zaś wymusza zakup kolejnego (dziewiątego) egzemplarza dla międzynarodowej floty. Nie można jednak wykluczyć, że powyższy krok ma związek z dołączeniem do programu kolejnego państwa bądź zbliżającym końcem terminu wykorzystania opcji kontraktowych.
Dotychczas Airbus dostarczył do MMF dwa samoloty A330MRTT, które stacjonują w wojskowej części lotniska w Eindhoven. W ramach współpracy na zakup floty maszyn transportowo-tankujących zdecydowały się dotychczas Holandia, Belgia, Luksemburg, Norwegia, Republika Federalna Niemiec oraz Republika Czeska. Według mediów holenderskich, wśród potencjalnych (kolejnych) chętnych ponownie pojawiła się Polska, która planuje budowę kompetencji w tej kwestii.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Airbus |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu