Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Jest zgoda USA na sprzedaż przez Turcję śmigłowców T129 Filipinom

Plany lotnictwa wojskowego Filipin przewidują zakup 24 śmigłowców szturmowych. Na zdjęciu T129 ATAK, który w ramach filipińskiego kontraktu konkuruje z AH-1Z Viper i AH-64E Guardian. Fot. TAI

Turecki dziennik „Daily Sabah” poinformował o przyznaniu przez Departament Stanu USA licencji eksportowej na silniki turbowałowe LHTEC T800-4A dla Filipin.

Jednostki te produkowane przez spółkę amerykańskiego Honeywella  i brytyjskiego Rolls-Royce’a są napędem budowanych przez Turcję śmigłowców bojowych TAI T129 ATAK. Zgoda na sprzedaż silników jest kluczowa dla każdego kontraktu zagranicznego TAI.

Turcja nie ukrywa swoich ambicji eksportowych związanych ze śmigłowcami T129. Dla własnych sił zbrojnych kraj ten zbudował już około 50 egzemplarzy i pierwszym nabywcą zagranicznym miał być Pakistan. Wstępna umowa dotycząca sprzedaży pakistańskiej armii 30 egzemplarzy  została zawarta w 2018 r., ale spory polityczne między Turcją a Stanami Zjednoczonymi skutkowały brakiem licencji eksportowej na silniki.

Lotnictwo filipińskie jest zainteresowane zakupem T129 od kilku lat. W 2018 r. tamtejszy minister obrony ogłosił, że początkowo ten azjatycki kraj zakupi sześć tureckich śmigłowców, wkrótce podpisano też oficjalne porozumienie w tej sprawie między oboma krajami.

Plany lotnictwa wojskowego Filipin przewidują zakup 24 śmigłowców bojowych. Kontrkandydatami T129 są tu amerykańskie Bell AH-1Z Viper i Boeing AH-64E Guardian. W maju 2020 r. zezwolenia na sprzedaż obu typów wiropłatów (po 6 szt., o wartości odpowiednio 450 mln za AH-1Z Viper i 1,5 mld USD za AH-64E Guardian) w ramach programu Foreign Military Sales wydał amerykański Departament Stanu.

Filipińska armia w ostatnich latach regularnie wzbogaca się o nowe typy śmigłowców. W 2008 r. zakupiono osiem polskich PZL W-3 Sokół. Po niespodziewanym anulowaniu w 2018 r. praktycznie podpisanej umowy na zakup 16 wiropłatów Bell 412EPI, w 2019 r. zakontraktowano 16 śmigłowców Sikorsky S-70i Black Hawk, produkowanych przez Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu. Pierwszych sześć maszyn trafiło na Filipiny w listopadzie 2020 r., pozostałe zostaną dostarczone w tym roku. W lutym 2021 r. filipiński prezydent zaakceptował kolejny zakup Black Hawków w liczbie 15 egzemplarzy.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc