22 kwietnia spółka Israel Aerospace Industries poinformowała, że podpisała z Ministerstwem Obrony Izraela umowę na produkcję wozu terenowego Z-MAG na potrzeby izraelskiego wojska. Szczegółów finansowych nie ujawniono. Przekazano jedynie, że chodzi o sprzedaż dziewięciu pojazdów z opcją na kolejnych 21. Wspomniano także o odbiorcach eksportowych.
Israel Aerospace Industries (IAI) poinformowało przy okazji, że zamówione Z-MAGi trafią do „oddziałów manewrowych” Sił Obronnych Izraela. Zatem można spekulować, że obecna umowa z izraelskim resortem obrony to prawdopodobnie pokłosie rozstrzygnięć w konkursie na taki lekki pojazd dla izraelskich sił specjalnych. IAI wspominało, że zaoferuje Z-MAG w tym postępowaniu, gdy kupiło prawa do produkcji i marketingu pojazdów Zibar i Z-MAG (tzw. rodzina Z) oraz prawa do koncepcyjnego lekko opancerzonego wozu ZD (inaczej ZED) w maju 2020 r. od izraelskiej prywatnej spółki Ido OffRoad Center (IORC), założonej przez izraelskiego kierowcę rajdowego Ido Cohena (skonstruowane w jego spółce pojazdy kilkukrotnie brały udział m.in. w Rajdzie Dakar). IAI kupiło prawa do militarnej linii rozwojowej, podczas gdy Cohen zachował możliwość sprzedaży komercyjnych modeli na rynku cywilnym. IAI umieściło ich linię montażową tych pojazdów w swoich zakładach w Beer Szewa, w których mieści się oddział spółki zależnej ELTA zajmujący się lądowymi bezzałogowcami i robotami. Wówczas informowano, że IAI/ELTA kupiło prawa do wozów IORC także z myślą o wykorzystaniu ich jako bazy do lądowych bezzałogowców. IAI/ELTA planuje też wykorzystywać rodziny pojazdów Z jako nośniki czujników różnych systemów elektronicznych (lekkie stacje radiolokacyjne, optoelektronika itd.) z przeznaczeniem dla wojska czy służb bezpieczeństwa publicznego. IAI zainwestowało 100 mln ILS w rozwój i produkcję wozów serii Z.
Pojazdy skonstruowane w Ido OffRoad Center to bez wyjątku lekkie modele terenowe w układzie 4×4, odznaczające się wysoką dzielnością terenową. Pojazdy Cohena cechuje bardzo miękkie zawieszenie terenowe o dużym skoku.
Dzięki temu mogą pokonywać wysokie przeszkody pionowe, rozpadliny, a także szybko poruszać się po bezdrożach, także na mało spoistym podłożu (pustynne wydmy itp.). W przypadku silników i przekładni wykorzystujących dostępne zespoły General Motors. Wcześniej firma Cohena współuczestniczyła w rozwoju lekkiego pojazdu dla Sił Obronnych Izraela na bazie Jeepa Storm-3 do patrolowania południowej granicy z Egiptem. Firma Cohena współpracowała także z IMI Systems przy rozwoju lekko opancerzonego wozu wysokiej mobilności CombatGuard (wraz z przejęciem IMI Systems przez Elbit z czasem zaprzestano marketingu tego wozu).
Według izraelskiej prasy cywilny Zibar kosztuje ok. 0,5 mln ILS (czyli ok. 0,5 mln PLN).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu