Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Hull Vane „uskrzydli” holenderski patrolowiec

Spioler Hull Vane przeznaczony do montażu na patrolowcu Groningen. Fot. Hull Vane

8 czerwca do holenderskiej bazy morskiej Nieuwe Haven w Den Helder dostarczono pierwszy pawężowy płat hydrodynamiczny (spoiler) do montażu na patrolowcu Zr.Ms. Groningen. Należy on do Koninklijke Marine, i będzie pierwszym na świecie okrętem tej wielkości, który otrzyma to nowoczesne rozwiązanie.

Holenderska firma Hull Vane BV opracowywała w 2015 roku nieruchomy pawężowy płat hydrodynamiczny do montażu pod rufą lub na pawęży jednostki pływającej. Jego zadaniem jest poprawa zachowania się jej na morzu, szczególnie w przypadku fali dziobowej. Wykonano m.in. badania modelowe na kadłubie 108-metrowego patrolowca typu Holland, co przyniosło mniejsze o: 4% falowanie, 7% przechyły, 13% przyspieszenia pionowe pokładu lotniczego i 14% opór hydrodynamiczny. To z kolei przełożyło się na obliczeniowe zwiększenie zasięgu o 17% – z 5000 do 5850 Mm. O 13% spadło też zapotrzebowanie na paliwo.

Po przeprowadzeniu tych badań zainteresowała się nimi DMO (Defensie Materieel Organisatie, pol. Agencja Materiałów Obronnych), komórka haskiego Ministerstwa Obrony. Wykonano dalsze dalsze prace w celu zwiększenia osiągów spoilera i zapewnienia integralności konstrukcji podczas montażu. Głównym celem było zoptymalizowanie właściwości żeglugowych, przy jednoczesnym maksymalnym zwiększeniu możliwości operacyjnych. Badania te zostały przeprowadzone na zlecenie DMO i sfinansowane w ramach programu MIND (Military Innovation by Doing, pol. Innowacje wojskowe poprzez działanie). Po wykonaniu studium optymalizacji wydajności i integracji strukturalnej, MIND złożyło zamówienie na projekt strukturalny i budowę.

W rezultacie powstała największy i najcięższy płat kadłubowy Hull Vane, jaki kiedykolwiek zbudowano. Obecnie w użyciu znajduje się ponad 40 takich spoilerów, głównie na małych, cywilnych jednostkach pływających. Jedyną „okołomilitarną” z tym wynalazkiem jest 52-metrowy francuski patrolowiec Thémis (PM 41) o wyporności 409 ton, należący do Dyrekcji ds. Gospodarki Morskiej. Tym razem trafi on na morski okręt patrolowy typy Holland, o długości 108 m i wyporności 3750 ton. Jego spoiler będzie największym z wyprodukowanych do tej pory, jak też pierwszym zainstalowanym na „prawdziwym” okręcie.

Pawężowy płat hydrodynamiczny Hull Vane wytwarza siłę unoszącą, która jest prostopadła do strumienia opływającego kadłub i w ten sposób generuje siłę napędową. Siła działa od dołu pod kątem i wytwarza siłę nośną. Trymer zapewnia wtedy dynamiczne trymowanie, zapobiegając wynurzaniu się statku z wody. Hull Vane działa w zupełnie inny sposób niż konwencjonalne wodoloty. Zadaniem spoilera nie jest podnoszenie jednostki z wody, lecz generowanie siły napędowej i redukcja zjawiska falowania.

Oprócz oszczędności energii, co automatycznie prowadzi do zmniejszenia emisji CO2, Hull Vane oferuje również inne korzyści taktyczne. Dzięki stłumionej fali rufowej okręt pozostawia znacznie mniej widoczny kilwater, przez co jest trudniej dostrzegalny dla satelitów, dronów, a nawet niektórych typów torped. Lądowania śmigłowców będą bezpieczniejsze w trudnych warunkach pogodowych, a pochylnia na rufie będzie mogła być częściej wykorzystywana do wodowania i podnoszenia szybkich jednostek (łodzi motorowych). Patrolowiec będzie miał większą prędkość maksymalną i będzie mógł szybciej pokonywać duże odległości, np. podczas akcji ratunkowych. Celem jest jednak przede wszystkim zmniejszenie zależności od paliwa. Jest to cenne zarówno w czasie pokoju, a tym bardziej w czasie konfliktu.

Montaż spoilera na Zr.Ms. Groningen ma być zakończony w 2023 roku w ramach planowego remontu jednostki w Den Helder.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc