Zaloguj
reklama Świdnik
reklama Świdnik

Eurosatory 2022: TREVA-30 ‒ nowy czeski samochód ratowniczo-ewakuacyjny na podwoziu Tatra Force 8×8

Jedną z premier Tatry i holdingu CZECHOSLOVAK GROUP a.s. na paryskim salonie Eurosatory 2022 był ciężki terenowy taktyczny samochód ratownictwa technicznego i ewakuacji TREVA-30. Fot. Andrzej Kiński.

Jedną z nowości czeskiej Tatry na paryskim salonie Eurosatory 2022 był ciężki terenowy taktyczny samochód ratownictwa technicznego i ewakuacji, oznaczony jako TREVA-30. Przy czym Treva to skrótowiec utworzony z pierwszych liter wyrażenia w języku angielskim Tactical Recovery and Evacuation Vehicle, czyli taktyczny pojazd ratownictwa i ewakuacji – po czesku těžký vyprošťovací automobil.

TREVA-30, przygotowana w ramach firmy EXCALIBUR ARMY spol. s r.o. (podobnie jak Tatra wchodzącej w skład holdingu CZECHOSLOVAK GROUP a.s., to taktyczny – wyposażony w opancerzoną kabinę – terenowy pojazd ratowniczo-ewakuacyjny na czteroosiowym podwoziu Tatra Force 8×8. Koncepcyjnie i pokoleniowo jest to zupełnie nowa propozycja. W porównaniu do swojego poprzednika – modelu Treva-15 – zmiany dotyczą kilku istotnych obszarów:

  • poprawy ogólnych własności ewakuacyjnych;
  • przygotowania do użycia na asymetrycznym polu walki;
  • możliwości podnoszenia ładunków o większej masie i tym samym zabezpieczania lepszego wsparcia w działaniach logistycznych, takich jak: przeładunki kontenerów, palet i innych ładunków albo pomoc w ewakuacji/podnoszeniu cięższych pojazdów;
  • użycie tych samych kluczowych komponentów, jak w innych premierowych pojazdach firmy.

Pojazd ten wyposażono w związku z tym w integralnie opancerzoną, czterodrzwiową kabinę tego samego typu, co zastosowana w 155 mm armatohaubicy MORANA. Może ona pomieścić nie tylko kierowcę i operatora, ale także załogę ewakuowanego pojazdu. Zamontowano na niej dodatkowe oświetlenie dalekosiężne, uzupełniające to w pasie nadszybia, ulokowane na zewnętrznych górnych narożach pionowego panelu czołowego. Oświetlenie to zawiera po dwa reflektory na stronę w wystających stalowych „skrzynkowych” obudowach.

TREVA-30 w widoku od tyłu. Dobrze widoczne ramię holownicze (tzw. widelec) i obrotowy żuraw. Fot. Andrzej Kiński.

W skład wyposażenia do ewakuacji i ratownictwa technicznego weszły:

  • przedni podnoszony lemiesz;
  • dwuramieniowy – z ramionami wysuwanymi teleskopowo – obrotowy dwuwciągowy żuraw o udźwigu 30 ton, przy opracowaniu którego ECALIBUR ARMY współpracował z firmą ČKD Slaný, a.s. Żuraw zamontowano nad osiami tylnego tandemu, w pozycji spoczynkowej jego ramiona są ustawione w kierunku jazdy, z kolei w trakcie pracy wysuwane/odchylane są podpory boczne – zlokalizowane pośrodku i z tyłu auta;
  • tylne rozkładane, sterowane hydraulicznie ramię holownicze – tzw. widelec – do przemieszczania samochodów, opancerzonych pojazdów kołowych i innego sprzętu kołowego;
  • boczne skrzynki sprzętowe;
  • wciągarka o uciągu nominalnym 25 ton.
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc