Zaloguj

Dwie oferty w przetargu na kołowe transportery opancerzone w Bułgarii

Patria

5 października Ministerstwo Obrony Republiki Bułgarii wskazało dwóch oferentów, którzy wezmą udział w kolejnym etapie postępowania dotyczącego zakupu kołowych transporterów opancerzonych dla Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych Republiki Bułgarii.

Zakwalifikowane zostały oferty firm General Dynamics European Land Systems i Patria Oy. Odrzucone zostały złożone przez konsorcjum ARTEC (GTK Boxer) i firmę Nexter Systems (VBCI). W rozpoczynającym się właśnie etapie postępowania specjalna międzyresortowa grupa robocza dokona oceny obu ofert, obejmującej porównanie ich kosztów oraz samych pojazdów poprzez badania poligonowe. Te ostatnie mają mieć na celu weryfikację deklarowanych przez producentów parametrów, zgodności oferowanych wozów z wymaganiami armii bułgarskiej itd. Po testach rozpoczną się właściwe negocjacje, których zwieńczeniem będzie podpisanie kontraktu. Bułgaria zamierza nabyć 150 transporterów opancerzonych w układzie 8×8, w tym 90 w odmianie kołowego bojowego wozu piechoty i 60 reprezentujących warianty specjalistyczne. Pojazdy mają zastąpić przestarzałe transportery rodziny BTR-60 i rozpoznawcze BRDM-2 sowieckiej produkcji. Zamówienie ma pozwolić na przezbrojenie jednej brygady. Rząd Bułgarii zamierza przeznaczyć na ten cel 1,02 mld BGN (ok. 615,5 mln USD). Podpisanie umowy spodziewane jest na początku 2021 r.

GDELS oferuje w przetargu transporter Piranha V, który w wersji bwp miałby być uzbrojony w wieżę bezzałogową Samson RCWS firmy Rafael ADS. Patria Oy z kolei oferuje kołowy transporter opancerzony AMVXP z wieżą Elbit Systems MT30MK2. Uzbrojenie obu wozów jest zbliżone i obejmuje 30 mm armatę napędową ATK Mk 44, sprzężony z nią 7,62 mm km i zdwojoną wyrzutnię ppk Spike LR. Obydwa pojazdy w konfiguracji dla Bułgarii miały premierę 30 września br. podczas wystawy przemysłu obronnego Hemus 2020 w Sofii.

Znacznym problemem dla bułgarskich władz są koszty programu. Wartość każdej z ofert przekracza 1,46 mld BGN (881 mln USD), a więc przekraczają one zakładany budżet aż o ponad 40%! Zgodnie z komunikatem Ministerstwa Obrony Republiki Bułgarii, Sofia zastrzega sobie możliwość anulowania postępowania, jeżeli okaże się, że oferty są zbyt drogie w stosunku do możliwego do uzyskania efektu. Kryzys gospodarczy z pewnością nie ułatwi znalezienia dodatkowych środków na realizację dość kosztownego, jak na bułgarskie możliwości, programu. Można spodziewać się także nacisków ze strony francuskiej – Nexter Group wraz z John Cockerill Defense zaprezentowała podczas wspomnianej wystawy VBCI z wieżą 3030. Ogólna atmosfera sprzyja anulowaniu przetargu lub prób jego obejścia np. na drodze złożenia oferty rządowej.

reklam Lockheed Martin
reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

One comment on “Dwie oferty w przetargu na kołowe transportery opancerzone w Bułgarii”

  1. Dlaczego AMVXP, AMV byłby tańszy i dlatego lepiej by pasował Bułgarom, przy okazji nasz Rosomak znów zarobił by na sprzedaży części nawet jeżeli Bułgarzy chcieli by go produkować sami, zainteresowanych odsyłam do statystyk polskiego eksportu za ostatnie lata

  • Reklama Kongsberg
  • reklama Telesystem

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc