Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Chiny kontynuują budowę największych poduszkowców świata

Poduszkowiec desantowy typu 728 (3260) w położeniu wypornościowym. Fot.  Weibo

9 lipca na stronach chińskich mediów społecznościowych pojawiło się pierwsze zdjęcia poduszkowca desantowego typu 728 o nowym, dotychczas niezarejestrowanym, numerze burtowym 3261.

Wcześniej, bo w maju pojawiły się zdjęcia jednostki tego samego typu z numerem 3260. Wyraźnie zatem widać, że Chińska Republika Ludowa kontynuuje budowę okrętów będących modyfikacją rosyjskiego projektu 12322 Zubr. Pierwsze cztery jednostki oznaczone jako projekt 958 Bizon zostały zamówione w Ukrainie w 2009 roku. Przy czym pierwsze dwa okręty (numery burtowe 3325 i 3326) zbudowano całkowicie w stoczni Morie w Teodozji i przekazano Marynarce Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej odpowiednio w 2013 i 2014 roku. Kolejną parę zbudowano już lokalnie na bazie udzielonej licencji i transferu technologii (numery 3327 i 3328) i przekazano odbiorcy, pod oznaczeniem typ 728, odpowiednio w 2014 i 2017 roku. Od tamtego czasu nie widziano kolejnych nowych egzemplarzy, co z jednej strony tłumaczono napotkanymi problemami technologicznymi (poduszkowce proj. 12322 należą do najbardziej skomplikowanych okrętów tej klasy), jak i sytuacją geopolityczną.

Jednostka numerze 3260, co warto podkreślić, jest pierwszym przedstawicielem tej klasy zbudowanym całkowicie w Kraju Środka. Poduszkowce te są największymi jednostkami tej klasy jakie kiedykolwiek zbudowano, a MW ChALW jest obecnie użytkownikiem największej ich liczby (Federacja Rosyjska dysponuje zaledwie dwoma tego typu okrętami w składzie 71. Bygady Desantowej 12. Dywizjonu okrętów nawodnych Floty Bałtyckiej). Przy wyporności pełnej 555 ton i wymiarach 57,3 x 25,6 x 1,6 m (w położeniu wypornościowym), może on przetransportować do trzech czołgów podstawowych lub do 10 transporterów kołowych ewentualnie do 360 w pełni wyekwipowanych żołnierzy lub do 150 ton ładunku. Prędkość maksymalna wynosi 63 węzły (bez ładunku) i do 55 węzłów z pełnym obciążeniem, przy której może on przebyć odległość do 300 Mm. O ile napęd okrętów proj. 12322 oraz 958 stanowią turbiny gazowe ukraińskiej produkcji typu MT-70, tak w przypadku jednostek budowanych w chinach ich miejsce zajęły lokalne turbiny typu QC-70.

Nowo zaobserwowane Zubry charakteryzują się kilkoma modyfikacjami w stosunku do wcześniejszej czwórki. Z tych zewnętrznych należy wspomnieć o instalacji radiolokacyjnego systemu kierowania ogniem typu H/LJP-347G na dachu sterówki, w miejscu dotychczas zajmowanym przez głowicę optoelektroniczną HEOS 300. Inną zmianą jest przesunięcie armat H/PJ-13 kal. 30 mm bliżej dziobu w miejsce zajmowane do tej porty przez podnoszone spod pokładu wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych MS-227 Ogon kal. 140 mm. Poduszkowce typu 728 wraz z mniejszymi typu 726 (lokalna kopia amerykańskich LCAC) stacjonują m.in. w bazie w miejscowości Sanya nad Morzem Południowochińskim. Obecnie trwa budowa kolejnej bazy dla poduszkowców, w pobliżu miejscowości Zhanjiang również nad Morzem Południowochińskim.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc