21 kwietnia Siły Powietrzne Brazylii poinformowały o podpisaniu przez Ministerstwo Obrony tego kraju umowy z liniami lotniczymi Azul Linhas Aéreas Brasileiras S/A w sprawie zakupu dwóch (używanych) samolotów pasażerskich Airbus A330-200.
Kontrakt ma wartość 80 mln USD i dotyczy dwóch maszyn, które zostaną przebudowane do roli wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących A330MRTT – w strukturach Sił Powietrznych Brazylii otrzymają wojskowe oznaczenie KC-30 i rejestracje FAB 2901 oraz FAB 2902. Pierwszy z nich (o numerze seryjnym MSN 1492) ma zostać przekazany użytkownikowi w ciągu 90 dni, a drugi (MSN 1508) w ciągu 150 dni od podpisania umowy. Brazylijczycy nie informują, który podmiot będzie realizować przebudowę do nowej konfiguracji – ze względów operacyjnych brazylijskie KC-30 nie będą musiały dysponować sztywnym łączem podkadłubowym, a tylko zasobnikami z giętkimi przewodami tankującymi. Poza tym mają służyć do transportu personelu oraz ładunków spaletyzowanych.
Oba zakupione samoloty zostały wyprodukowane w 2014 roku przez koncern Airbus. MSN 1492 był eksploatowany przez Azul Linhas Aéreas Brasileiras S/A od sierpnia 2019 roku do końca 2020 roku. W późniejszym czasie znajdował się w długotrwałej konserwacji w oczekiwaniu na swój dalszy los. Z kolei MSN 1508 od marca 2019 roku jest wycofany z eksploatacji i jest w konserwacji, co ciekawe miał zostać wyleasingowany linii lotniczej Titan Airways. Maszyna zostanie odkupiona od firmy leasingowej Avolon.
Para KC-30 pozwoli na odbudowę potencjału wsparcia strategicznego, który został utracony w 2013 roku, kiedy wycofano z eksploatacji samoloty Boeing KC-137.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu