Zaloguj

HH-60W Jolly Green II

27 lutego 2020 r. HH-60W otrzymał nazwę własną „Jolly Green II”. Nawiązuje ona do śmigłowców CSAR używanych przez USAF podczas wojny w Wietnamie: Sikorsky HH-3E Jolly Green Giant oraz Sikorsky HH-53B/C Super Jolly Green Giant.

27 lutego 2020 r. HH-60W otrzymał nazwę własną „Jolly Green II”. Nawiązuje ona do śmigłowców CSAR używanych przez USAF podczas wojny w Wietnamie: Sikorsky HH-3E Jolly Green Giant oraz Sikorsky HH-53B/C Super Jolly Green Giant.

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) zmniejszyły liczbę kupowanych śmigłowców do bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych typu Sikorsky HH-60W Jolly Green II ze 113 do 75 egzemplarzy. Program ich zakupu zostanie zamknięty w roku fiskalnym 2023. HH-60W, które mają uzyskać wstępną gotowość operacyjną w 2022 r., będą wymagały jeszcze dodatkowego doposażenia. Jego koszt jest szacowany na blisko miliard dolarów. Po osiemnastu latach od czasu, gdy po raz pierwszy rozpoczęto program zakupu nowych śmigłowców bojowego poszukiwania i ratownictwa CSAR (Combat Search and Rescue), siły powietrzne otrzymają platformę, która swoimi osiągami tylko nieznacznie będzie przewyższać użytkowany obecnie model HH-60G Pave Hawk. Dowódcy USAF sami przyznają, że przyszłe pole walki będzie wymagało posiadania platformy ratownictwa bojowego charakteryzującej się przede wszystkim większym zasięgiem i prędkością lotu.

Do realizowania bojowych misji poszukiwania i ratownictwa USAF wykorzystują obecnie 94 śmigłowce Sikorsky HH-60G Pave Hawk. Spośród nich 12 egzemplarzy jest przeznaczonych do zadań szkoleniowych, a dwa służą do testów. USAF utraciły 13 śmigłowców HH-60G, z czego siedem w warunkach bojowych. Oprócz misji ratowania pilotów zestrzelonych za linią frontu lub nad wrogim terytorium, realizują one zadania tzw. infiltracji i eksfiltracji żołnierzy jednostek specjalnych, ewakuacji rannych (CASEVAC), chorych i poszkodowanych (MEDEVAC) oraz cywilne misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR).

HH-60G użytkowne są przez USAF od początku lat 90. XX wieku. Flota HH-60G pierwotnie składała się ze 112 egzemplarzy, które weszły do służby w latach 1991–1997. Było to 35 UH-60A Credible Hawk oraz 77 UH-60L, które zmodyfikowano jako dedykowane platformy CSAR. Początkowo zaczęły one wchodzić na wyposażenie dowództwa operacji specjalnych sił powietrznych (AFSOC) jako MH-60G. Jednakże już w 1991 r. zostały przekazane dowództwu lotnictwa bojowego (ACC) i oznaczone jako HH-60G. Dodatkowo, w latach 2011–2012, siły powietrzne pozyskały z armii Stanów Zjednoczonych (US Army) cztery egzemplarze UH-60M. Zmodyfikowano je jako platformy CSAR i oznaczono HH-60U. Służą one w centrum szkoleniowym USAF w bazie Nellis AFB w Newadzie.

Flota śmigłowców HH-60G jest mocno wyeksploatowana. Wiele egzemplarzy wykazuje już poważne objawy zużycia zagrażające ich integracji strukturalnej. Do 2018 r. średni nalot HH-60G wynosił 6600 godzin, czyli o ponad 600 więcej niż graniczny resurs dla tego modelu. W tym czasie większość HH-60G będących na wyposażeniu dywizjonu 33rd RQS (Rescue Squadron) przekroczyła 7 tys. godzin nalotu. Dywizjon ten stacjonuje w japońskiej bazie Kadena AB i był bardzo często wysyłany do Afganistanu. Spośród 12 egzemplarzy HH-60G wykorzystywanych w procesie szkolenia większość osiągnęła już resurs ponad 10 tys. godzin.

Programy CSAR-X oraz CRH

Plan zakupu nowego śmigłowca CSAR siły powietrzne po raz pierwszy sformułowały w 1999 r. Już wówczas podkreślano potrzebę pozyskania platformy o większym zasięgu, większej prędkości przelotowej i z kabiną obszerniejszą niż w HH-60G. W 2004 r. USAF rozpoczęły wart 15 miliardów USD program zakupu 141 nowych śmigłowców nazwany CSAR-X. W przetargu wzięły udział trzy firmy: Boeing oferujący dwuwirnikowy śmigłowiec HH-47 Chinook, Lockheed Martin ze śmigłowcem US101 oraz Sikorsky proponujący śmigłowiec HH-92 Superhawk. Oferty odzwierciedlały ówczesne oczekiwania USAF – wszyscy oferenci proponowali ciężkie śmigłowce o obszernych kabinach i zasięgu większym od HH-60G. Liderem w tej rywalizacji wydawał się Lockheed Martin, który wspólnie z firmami AgustaWesteland i Bell, proponował wersję śmigłowca AgustaWestland EH101. Dodatkowym atutem było zwycięstwo US101 w przetargu VXX – na nowy śmigłowiec do przewozu prezydenta Stanów Zjednoczonych (Marine One). Otrzymał on oznaczenie VH-71A Kestrel. Ostatecznie jednak w maju 2009 r. Pentagon skasował program VXX.
Według specyfikacji programu CSAR-X, nowy śmigłowiec miał mieć taktyczny promień działania wynoszący 510 km (o 165 km więcej niż HH-60G), miał przenosić trzech para-ratowników (PJ – Pararescue Jumper) oraz do czterech poszkodowanych na noszach (HH-60G przenosi dwóch PJ i parę noszy). USAF oczekiwały, że do końca 2012 r. wyposażą w nowe śmigłowce pierwszy dywizjon liniowy oraz dywizjon szkolny. Cała partia 141 śmigłowców miała zostać dostarczona do końca 2019 r. 9 listopada 2006 r. USAF ogłosiły zwycięzcą w programie CSAR-X śmigłowiec Boeing HH-47. Była to decyzja, którą wówczas uważano za kontrowersyjną. Wielu analityków krytykowało ją podkreślając wysokie koszty eksploatacji HH-47 oraz jego zbyt duże rozmiary utrudniające skrytą realizację misji. Zastanawiano się też, czy dwa wirniki nie będą utrudniać ewakuacji personelu. W listopadzie 2006 r. zarówno Lockheed Martin jak i Sikorsky zgłosiły swoje zastrzeżenia związane z przetargiem do rządowego biura obrachunkowego (GAO).

W dziobie HH-60W zainstalowano radar pogodowy Honeywell Primus 701A. Pod nim znajduje się głowica optoelektroniczna pracująca w podczerwieni typu Wescam MX-10. Na obrotnicy z boku kadłuba widać zamontowany karabin maszynowy GAU-21 kal. 12,7 mm.

W dziobie HH-60W zainstalowano radar pogodowy Honeywell Primus 701A. Pod nim znajduje się głowica optoelektroniczna pracująca w podczerwieni typu Wescam MX-10. Na obrotnicy z boku kadłuba widać zamontowany karabin maszynowy GAU-21 kal. 12,7 mm.

W lutym 2007 r. GAO ogłosiło podtrzymanie zastrzeżeń dotyczących różnic pomiędzy szacunkowymi kosztami eksploatacji śmigłowców podawanymi przez USAF, a wymaganiami przedstawionymi w specyfikacji. Siły powietrzne dostały polecenie doprecyzowania warunków przetargu, ale decyzję o ewentualnym jego powtórzeniu GAO pozostawiło USAF. Ostatecznie, pod koniec maja 2007 r. siły powietrzne wznowiły przetarg na śmigłowiec CSAR-X ogłaszając nowe zapytanie ofertowe (RFP – Request for Proposals). Jednakże zanim oferenci przedłożyli propozycje, ponownie zgłosili swoje zastrzeżenia co do treści RFP do GAO. 2 czerwca 2009 r. przetarg został po raz drugi anulowany.

W 2010 r. USAF rozpoczęły zastanawiać się nad kompleksową modernizacją floty HH-60G, jak również nad bezprzetargowym zakupem nowych śmigłowców UH-60M. Zapowiedziano, że ewentualny zakup przyszłych śmigłowców CSAR obejmie pulę zmniejszoną ze 141 do 112 egzemplarzy. Ambitne założenia programu CSAR-X zrewidowały ostatecznie ówczesne cięcia i ograniczenia budżetowe. W listopadzie 2011 r. USAF wystosowały do producentów oficjalną prośbę o informację (RFI – Request for Information) zastrzegając, że brane pod uwagę będą jedynie śmigłowce już produkowane, które następnie zostaną poddane jedynie niezbędnym modyfikacjom. Program nazwany CRH (Combat Rescue Helicopter) o szacunkowej wartości 6,8 miliarda USD zakładał kupno 112 śmigłowców. W październiku 2012 r. siły powietrzne otworzyły przetarg wystosowując prośbę o oferty (RFP). Specyfikacja zakładała minimalny pułap zawisu w przedziale 1220–1828 m (przy temperaturze powietrza 35°C), taktyczny promień działania w przedziale 360–416 km, masę przewożonych osób do 340 kg oraz możliwość transportu 2–4 noszy z rannymi.

Jako pierwsze do przetargu zgłosiły ofertę występujące wspólnie firmy Sikorsky oraz Lockheed Martin, które zaproponowały zmodyfikowany nieznacznie model UH-60M Black Hawk. Boeing zgłosił dwuwirnikowy CH-47, konsorcjum Bell-Boeing – zmiennowirnikowiec MV-22, EADS North America śmigłowiec EC725 lub NH90, a występujące wspólnie firmy Northrop Grumman i AgustaWestland – AW101. Na początku grudnia 2012 r. wszystkie firmy oprócz zespołu Sikorsky/Lockheed Martin wycofały się z programu. Przyczyną tych decyzji było prawdopodobnie uznanie, że specyfikacja przetargu zdecydowanie faworyzuje średnie śmigłowce transportowe.

Wybór HH-60W

26 czerwca 2014 r., siły powietrzne przyznały zespołowi Sikorsky/Lockheed Martin kontrakt na dostawę łącznie dziewięciu egzemplarzy w fazie programu obejmującej opracowanie i rozwój konstrukcji (EMD – Engeenering and Manufacturing Development). W roku fiskalnym 2016 wykonawca miał dostarczyć cztery egzemplarze testowe oraz siedem trenażerów naziemnych do szkolenia załóg i techników. 29 listopada 2014 r. nowy śmigłowiec CSAR został oficjalnie oznaczony jako HH-60W. 6 listopada 2015 r. firma Sikorsky została kupiona przez koncern Lockheed Martin. Tym samym Sikorsky uzyskał pełne wsparcie technologiczno-logistyczne ze strony większego partnera. Lockheed Martin wyposażył HH-60W w pakiet awioniki: system planowania misji, systemy obronne, łącza transmisji danych oraz komputer pokładowy. Produkcja HH-60W jest realizowana w zakładach Sikorsky w Stratford w stanie Connecticut.

Bazę konstrukcyjną dla HH-60W stanowi model UH-60M Black Hawk. Obydwie platformy są kompatybilne w osiemdziesięciu pięciu procentach. Jeśli chodzi o wyposażenie i uzbrojenie to HH-60W jest bardziej zbliżony do śmigłowców MH-60M będących na wyposażeniu dowództwa operacji specjalnych armii amerykańskiej (SOCOM). HH-60W posiada dwa silniki turbowałowe General Electric T700-GE--701D o mocy 1890 KM każdy, które napędzają czterołopatowy wirnik z kompozytowymi łopatami. Takie same silniki montowane są też w UH-60M Black Hawk oraz śmigłowcach szturmowych AH-64E Guardian. System paliwowy oraz dwa zbiorniki wewnętrzne HH-60W zostały zaadaptowane z modelu UH-60M. Mieszczą 2700 l paliwa. Jest to nieco więcej niż zbiorniki HH-60G. Dzięki temu taktyczny promień działania HH-60W wynosi 361 km z 5-minutowym zawisem w punkcie docelowym. Tak jak starsze modele HH-60W posiada również teleskopową sondę to pobierania paliwa w powietrzu. Podobnie jak HH-60G czy MH-60M w kabinie HH-60W można zamontować dodatkowy, „miękki” zbiornik paliwa mieszczący 750 l paliwa.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagcrosslistfunnelsort-amount-asc