S-70 Black Hawk

Śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk jest klasycznym śmigłowcem wsparcia pola walki, dysponującym zarówno zdolnością do wykonywania misji uderzeniowych, w tym z użyciem uzbrojenia kierowanego, jak i możliwością prowadzenia misji transportowych, na przykład przewozu drużyny piechoty.

Śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk jest klasycznym śmigłowcem wsparcia pola walki, dysponującym zarówno zdolnością do wykonywania misji uderzeniowych, w tym z użyciem uzbrojenia kierowanego, jak i możliwością prowadzenia misji transportowych, na przykład przewozu drużyny piechoty.

Śmigłowiec wielozadaniowy Sikorsky S-70 to jedna z legendarnych konstrukcji lotniczych, zamówiona i zbudowana w liczbie około 4000 egzemplarzy, w tym 3200 do zastosowań lądowych oraz 800 do zastosowań morskich. Zakupiło go i wdrożyło do eksploatacji ponad 30 państw. S-70 jest w dalszym ciągu doskonalony oraz wytwarzany w dużych ilościach, a kolejne kontrakty na śmigłowce tego typu są negocjowane. Od dekady S-70 Black Hawk produkowane są także w Państwowych Zakładach Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu (spółka zależna Lockheed Martin Corporation). Zostały one zakupione dla Policji oraz Sił Zbrojnych RP (Wojska Specjalne). Zgodnie z deklaracjami składanymi przez decydentów liczba śmigłowców S-70 Black Hawk zakupionych dla polskich użytkowników ma zostać zwiększona.

Śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk jest uważany za jeden z najlepszych w swojej klasie. Ma on wyjątkowo silną konstrukcję, odporną na trafienia oraz uszkodzenia przy twardym lądowaniu, dającą bardzo duże szanse przeżycia osobom na pokładzie w przypadku awaryjnego lądowania. Szeroki płaski kadłub i jeszcze bardziej szeroki rozstaw podwozia powodują, że płatowiec ten rzadko przewraca się na bok. Black Hawk ma stosunkowo nisko położoną podłogę, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie ze śmigłowca żołnierzy obciążonych wyposażeniem, podobnie jak szerokie odsuwane drzwi na bokach kadłuba. Dzięki wzmocnionym silnikom turbinowym General Electric T700-GE-701D Black Hawk ma nie tylko bardzo duży nadmiar mocy, ale także znaczną niezawodność i możliwość powrotu z zadania na jednym pracującym silniku.

Śmigłowiec Black Hawk wyposażony w skrzydełka dwustanowiskowe ESSS; Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, Kielce, 2016 r. Na stanowisku zewnętrznym ESSS widzimy czteroprowadnicową wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire.

Śmigłowiec Black Hawk wyposażony w skrzydełka dwustanowiskowe ESSS; Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego, Kielce, 2016 r. Na stanowisku zewnętrznym ESSS widzimy czteroprowadnicową wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire.

Kabina załogi Black Hawka jest wyposażona w cztery wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne, a także wyświetlacze pomocnicze na poziomym panelu pomiędzy pilotami. Całość jest zintegrowana systemem zarządzania lotem w którym pracuje czterokanałowy autopilot. System nawigacyjny oparto o dwa układy bezwładnościowe sprzężone z odbiornikami globalnego systemu nawigacji satelitarnej, które współpracują z mapą cyfrową generowaną na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym. Piloci w lotach nocnych mogą wykorzystać gogle noktowizyjne. Bezpieczna łączność jest zapewniana przez dwie szerokopasmowe radiostacje z szyfrowanymi kanałami korespondencji.
Black Hawk jest śmigłowcem prawdziwie uniwersalnym i umożliwia: transport ładunków (wewnątrz kabiny transportowej i na podwieszeniu zewnętrznym), żołnierzy i desantu, misje poszukiwawczo-ratownicze oraz ewakuacji medycznej, bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz ewakuacji medycznej z pola walki, wsparcia ogniowego oraz eskortowanie konwojów i kolumn marszowych. Ponadto zwrócić należy uwagę na krótki czas rekonfiguracji do wykonania konkretnego zadania.
Na tle innych konstrukcji o analogicznym przeznaczeniu Black Hawka wyróżnia bardzo silne i zróżnicowane uzbrojenie. Może on bowiem przenosić nie tylko broń lufową i rakiety niekierowane, ale także przeciwpancerne pociski kierowane. Moduł kierowania ogniem został zintegrowany z istniejącą awioniką i może być obsługiwany przez każdego z pilotów. W przypadku korzystania z broni lufowej lub rakiet niekierowanych, dane o celach prezentowane są na hełmowych wyświetlaczach przeziernych, dzięki czemu piloci mogą manewrować śmigłowcem, aby zająć dogodne położenie do strzelania (pozwalają one także na komunikację za pomocą ruchu głowy). Do obserwacji, celowania i naprowadzania kierowanych pocisków rakietowych służy optoelektroniczna głowica obserwacyjno-celownicza z kamerami termowizyjną i telewizyjną oraz stacją laserową pomiaru odległości i podświetlenia celu.
Black Hawk w wersji wsparcia ogniowego wykorzystuje dwustanowiskowe skrzydełka zewnętrzne ESSS (External Stores Suport System). Na w sumie czterech punktach mogą być podwieszone zasobniki z wielolufowymi, wielkokalibrowymi karabinami maszynowymi kal. 12,7 mm, zasobniki z rakietami niekierowanymi Hydra 70 kal. 70 mm lub przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114 Hellfire (wyposażone w półaktywną laserową głowicę samonaprowadzania). Istnieje także możliwość podwieszenia dodatkowych zbiorników paliwa o pojemności 757 litrów. Śmigłowiec może także otrzymać obsługiwany przez pilotów stały, wielolufowy karabin maszynowy kal. 7,62 mm i/lub dwa ruchome karabiny obsługiwane przez strzelców.
Dzięki integracji z dwustanowiskowymi skrzydełkami zewnętrznymi ESSS śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk może m.in. wykonywać następujące zadania:

  • eskortowe, uderzeniowe oraz wsparcia ogniowego, z wykorzystaniem pełnego spektrum lotniczych środków bojowych przenoszonych na punktach podwieszeń zewnętrznych, z możliwością zabrania zapasu uzbrojenia lub dodatkowego zbiornika paliwa w kabinie ładunkowej śmigłowca;
  • zwalczanie broni pancernej i opancerzonych wozów bojowych z możliwością przenoszenia do 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire;
  • transportowe i desantowo-szturmowe, z możliwością przewozu 10 żołnierzy desantu wraz z dwoma strzelcami bocznymi; w takiej konfiguracji śmigłowiec będzie nadal posiadał punkty podwieszeń na lotnicze środki bojowe, ale nie będzie już przenosił zapasu uzbrojenia w kabinie ładunkowej.

Szczególnie cennym uzbrojeniem Black Hawka jest najnowsza wersja przeciwpancernego pocisku kierowanego Hellfire – AGM-114R Multi-Purpose Hellfire II wyposażona w uniwersalny ładunek bojowy, umożliwiający rażenie szerokiego spektrum celów, od broni pancernej, przez fortyfikacje i zabudowania, po niszczenie siły żywej przeciwnika. Pociski tego typu mogą zostać odpalone w dwóch podstawowych trybach: lock-on before lunch (LOBL) – namierzenie/ uchwycenie celu przed odpaleniem, oraz lock-on after lunch (LOAL) – namierzenie/ uchwycenie celu po odpaleniu. Namierzanie celu jest możliwe zarówno przez pilotów śmigłowca, jak i przez osobę trzecią.
Kierowany pocisk rakietowy „powietrze-ziemia” ogólnego przeznaczenia AGM-114R Multi-Purpose Hellfire II jest zdolny do rażenia celów punktowych (stacjonarnych) oraz ruchomych. Skuteczny zasięg rażenia to 8000 m.
Możliwe do zastosowania są także kierowane pociski rakietowe „powietrze-ziemia” DAGR (Direct Attack Guided Rocket) kal. 70 mm zintegrowane z wyrzutniami Hellfire (M310 – 2-prowadnicowe i M299 – 4-prowadnicowe). Pociski DAGR posiadają możliwości tożsame z Hellfire ze zmniejszoną siłą rażenia i zasięgiem, co pozwala na neutralizowanie pojazdów lekko opancerzonych, budynków oraz siły żywej przeciwnika przy minimalizacji strat ubocznych. Czteroprowadnicowe wyrzutnie pocisków DAGR montowane są na prowadnicach wyrzutni Hellfire i posiadają zasięg skuteczny w przedziale 1500-5000 m.

PrzemysŁ zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
bookusertagmagnifiercrossmenulistfunnelsort-amount-asc