Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Artemis zastąpił Oriona. Zmiana warty szwedzkich szpiegów na Bałtyku

Czterdziestoletni Orion (z lewej) doczekał się nowoczesnego następcy. Fot. Jimmie Adamsson/Försvarsmakten

3 kwietnia w Porcie Wojennym w Karlskronie odbył się chrzest okrętu rozpoznania elektronicznego Artemis. Jednostka tym samym rozpoczyna czynną służbę w szwedzkiej Marinen.

HMS Artemis (A202) to okręt rozpoznania sygnałowego SIGINT (Signal Intelligence) przeznaczony dla szwedzkiej Marinen. Zastąpił on w służbie swojego poprzednika – HMS Orion (A 201), jednostkę 40-letnią. Wśród gości honorowych uroczystości byli dowódca szwedzkiej Marynarki Wojennej, kadm. Ewa Skoog-Haslum i dyrektor generalny Försvarets radioanstalt (odział Sił Obronnych zajmujący się analizą sygnałową), Björn Lyrval, który dokonał chrztu.

Szwedzki okręt rozpoznawczy (szw. spaningsfartyget) Artemis projektu B 104 powstał na mocy umowy zawartej 26 kwietnia 2017 roku przez spółkę Saab i Stocznię Remontową „Nauta” S.A. W myśl kontraktu „Nauta” była odpowiedzialna za budowę platformy, jej wyposażenie w mechanizmy ogólnookrętowe i wykonanie prób na uwięzi HAT (Harbour Acceptance Trials) oraz morskich SAT (Sea Acceptance Trials). Te drugie miały zakończyć polską fazę programu, po której jednostka o własnych siłach miała przejść do stoczni Saab Kockums w Karlskronie, w celu wyposażenia w urządzenia specjalne. Projekt koncepcyjny, w tym wyposażenia specjalnego, został opracowany przez FMV i Saab Kockums. Natomiast projekty techniczny i wykonawczy przygotowało biuro w MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. z Gdyni.

Produkcję kadłuba „Nauta” zleciła podwykonawcy – sąsiedniej PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. Jego budowę rozpoczęto od palenia blach, co nastąpiło 1 marca 2018 roku, zaś już 15 czerwca położono stępkę jednostki. Zwodowano ją 17 kwietnia 2019 roku., po czym przeholowano do „Nauty”.

Niestety, w wyniku problemów finansowych „Nauty” proces budowy przerwano i nieukończony Artemis 15 lutego 2021 roku opuścił w nocy Gdynię na holu AHTS Opal i nazajutrz trafił do stoczni Saab Kockums w Karlskronie. 2 listopada 2022 roku okręt rozpoczął próby morskie w rejonie Karlskrony.

Nowy szwedzki okręt rozpoznawczy. Fot. Cecilia Lindberg/Försvarsmakten

15 listopada ubiegłego roku FMV przekazała Artemisa Marinen, dzięki czemu rozpoczęto szkolenie personelu. W tym okresie pojawiły się na okręcie nowe anteny systemów elektronicznych.

Artemis ma długość 76,4 m, szerokość 14,0 m, wyporność ok. 3000 ton, napęd spalinowo-elektryczny z czterema generatorami wysokoprężnymi o mocy po 990 kW i dwoma pędnikami azymutalnymi, zapewniający prędkość ok. 14 w. Na dziobie znajdują się dwa stery strumieniowe. W 35 kabinach jedno- i dwuosobowych z węzłami sanitarnymi jest 40 koi dla załogi i operatorów systemów misyjnych z FRA.

Projekt Artemisa wykorzystano do opracowania jego wariantu, na podstawie którego powstają dwa podobne okręty pod kryptonimem Delfin dla Marynarki Wojennej RP. Stępkę pierwszego położono w lipcu ubiegłego roku, zaś drugiego w styczniu bieżącego.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc