26 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o zakończeniu realizacji programu wydłużenia resursów technicznych samolotów dominacji powietrznej Lockheed Martin F-22A Raptor.
Powyższe prace były prowadzone przez centrum logistyczne US Air Force Ogden mieszczące się bazie lotniczej Hill z pomocą specjalistów z firm Lockheed Martin i Boeing. Celem programu było zwiększenie niezawodności samolotów oraz wydłużenia resursów technicznych do 8000 godzin. Proces był prowadzony od 2006 r. i obejmował m.in. modyfikacje struktury płatowca, modyfikacje systemów i agregatów pokładowych, naniesienie nowych powłok pochłaniających i rozpraszających promieniowanie elektromagnetyczne. Po zakończeniu powyższego programu specjaliści z Ogden będą realizować prace związane z dalszym rozwojem i doskonaleniem konstrukcji - wśród planowanych modyfikacji wymienia się m.in. nanoszenie nowych powłok na wloty powietrza do silników.
Obok programu modyfikacji eksploatowanych F-22A Raptor, centrum logistyczne w Hill odpowiadało także za gruntowne naprawy pięciu egzemplarzy poważnie uszkodzonych w czasie operacji lotniczych w ostatnich latach. Prace przy nich objęły 50 900 roboczogodzin.
W wyniku cięć budżetowych Lockheed Martin wyprodukował i dostarczył US Air Force jedynie 195 F-22A Raptor (w tym maszyny prototypowe). Ostatni z nich trafił do eksploatacji w 2012 r., docelowe plany zakładają, że będą służyć do połowy lat 40. Obecnie flota obejmuje około 137 maszyn w standardzie bojowym, 15 służących do zadań badawczo-rozwojowych i 31 przeznaczonych do szkolenia. Pod koniec 2017 r. rozpoczęto prace związane z przebudową maszyn badawczo-rozwojowych do standardu bojowego, co ma być tańsze niż ewentualne wznowienie produkcji (także analizowane przez Kongres w ostatnich latach).
Uzupełnieniem dla nielicznej floty F-22A Raptor są m.in. pozostające w służbie Boeing F-15C/D Eagle, które w najbliższych latach mają zostać zastąpione przez 144 wielozadaniowych Boeing F-15EX Advanced Eagle oraz rosnącą liczbę Lockheed Martin F-35A Lightning II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Tak autor ma rację, ale najlepszym rozwiązaniem było by szybkie wprowadzenia NGAD i.wysłanie Raptora na złom najszybciej jak można.