Zaloguj

4 miliardy funtów na nowe brytyjskie fregaty

Fot. BAE Systems

15 listopada Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej przyznało spółce BAE Systems kontrakt o wartości 4,2 mld GBP na produkcję pięciu fregat typu 26 Batch 2 dla Royal Navy.

Umowa zabezpiecza budowę okrętów w zakładach BAE Systems w Govan koło Glasgow w Szkocji. Do 1,8 mld GBP z nowego zamówienia zostanie wydane w łańcuchu dostaw, w tym 1,2 mld GBP u wytwórców z Wielkiej Brytanii.

Trzy okręty typu 26 City są już budowane w Glasgow, a pierwszy z tej serii, HMS Glasgow, ma być zwodowany jeszcze w tym roku. Trwa również budowa HMS Cardiff i HMS Belfast. Trójka ta tworzy pierwszą serię fregat typu City (Batch 1). Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zawarło 2 lipca 2017 roku umowę z BAE Systems na pierwszą partię trzech jednostek za 3,7 mld GBP, zaś niespełna trzy tygodnie później rozpoczęto cięcie blach do budowy HMS Glasgow. Drugi okręt, przyszły HMS Cardiff, jest budowany od 14 sierpnia 2019 roku, zaś HMS Belfast od 29 czerwca 2021 roku.

Druga, zakontraktowana właśnie seria to przyszłe: HMS Birmingham, HMS Sheffield, HMS Newcastle, HMS Edinburgh i HMS London. Jeszcze tej zimy rozpocznie się palenie stali do produkcji HMS Birmingham. Budowa wszystkich ośmiu fregat ma zostać zakończona do połowy lat 2030, a pierwsza z nich, HMS Glasgow, wejdzie do służby pod koniec 2028 roku.

W celu zwiększenia efektywności produkcji, firma BAE Systems złożyła wniosek o postawienie nowej hali stoczniowej o długości 175 m i szerokości 85 m w Govan, co pozwoli na jednoczesną budowę dwóch fregat pod zadaszeniem. W klimacie panującym w Szkocji to ważne udogodnienie. Inwestycja ta będzie głównym czynnikiem, dzięki któremu ostatnie pięć fregat typu City będzie kosztowało mniej i zostanie dostarczone szybciej niż poprzednie jednostki.

Program fregat typu 26 jest przedsięwzięciem obejmującym całą Wielką Brytanię, a ponad 120 tamtejszych dostawców zdobyło już kontrakty związane z nową partią Batch 2, w tym na maszyny sterowe w Dunfermline, turbiny gazowe w Filton i morskie oświetlenie LED w Cumbrii.

Fregaty typu 26 (City) będą wypierały 6900 ton, miały długość 159,9 m, a napęd w układzie CODLOG pozwoli je rozpędzić do 26 węzłów. Załoga będzie nieliczna – 118 ludzi, ale miejsc przewidziano dla około 200. City będą służyły przede wszystkim do walki podwodnej. Otrzymają one sonary holowane typu 2087 i kadłubowe typu 2150, wyrzutnie torped i dwa śmigłowce Leonardo AW101 Merlin do tych samych zadań. Poza tym uzbrojenie obejmie system przeciwlotniczy MBDA Sea Ceptor z 48 pociskami, wyrzutnię pionową Mk 41 do pocisków manewrujących Raytheon BGM-109 Tomahawk, pociski przeciwokrętowe (prawdopodobnie Boeing Harpoon; z czasem będą zupełnie nowe, opracowane w ramach programu Sea Serpent), 127 mm armatę Mk 45 Mod 4, dwie 30 mm armaty DS30M Mk 2 i dwa 20 mm systemy Phalanx Mk 15 Block I.

Jednostki typu 26 zastąpią w Royal Navy starsze fregaty typu 23 (Duke), a uzupełnieniem floty okrętów tej wielkości będą mniej zaawansowane fregaty typu 31 (Inspire), bazujące na modelu Arrowhead 140 firmy Babcock International, który wybrano też do opracowania polskich fregat Miecznik.

Typ 26 został wskazany jako baza projektowa do opracowania konstrukcji fregat dla Związku Australijskiego (typ Hunter) i Kanady (program Canadian Surface Comabatant).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc