W zakładach lotniczych Airbus Poland S.A. na warszawskim Okęciu odbyła się 1 grudnia uroczystość 10-lecia utworzenia Centrum Serwisowego samolotów Airbus (CASA) C-295M w Polsce. Centrum powstało w ramach zobowiązania offsetowego, zawartego w trzecim aneksie do umowy offsetowej, przyjętym przez Radę Ministrów 19 października 2010 r.
Bazowa umowa offsetowa pomiędzy Skarbem Państwa a EADS Construcciones Aeronauticas S.A. (obecnie Airbus Defence and Space S.A.S.) zawarta została 28 sierpnia 2001 r. i towarzyszyła zakupowi przez Ministerstwo Obrony Narodowej ośmiu (z opcją na kolejne cztery) lekkich samolotów transportowych CASA C-295M. Aneks wprowadzał trzy nowe zobowiązania offsetowe, a jednym z nich był bezpośredni transfer technologii i praw do utworzenia centrum serwisowego samolotów C-295M oraz świadczenia usług związanych z innymi produktami Airbus Military. Ostateczna wartość umowy offsetowej wyniosła 385 mln USD, zaś utworzenie krajowego centrum serwisowego było jednym z najważniejszych zobowiązań bezpośrednich zrealizowanych w jej ramach.
Certyfikowane Centrum Serwisowe C295 w zakładach Airbus Defence and Space PZL Warszawa-Okęcie (dziś Airbus Poland) zainaugurowało swą działalność w listopadzie 2011 r., kiedy Siły Powietrzne przekazały do niego na przegląd strukturalny po ośmiu latach eksploatacji (8Y) drugi dostarczony w 2003 r. z Hiszpanii samolot tego typu (pierwszy przeszedł przegląd 8Y w zakładach w Sewilli, ale prace przeprowadzili specjaliści z zakładów na Okęciu pod nadzorem hiszpańskich kolegów). Także w 2011 r. podpisana została z Ministerstwem Obrony Narodowej pierwsza wieloletnia umowa na wykonanie usług konserwacji, napraw i remontów, a także innych zadań związanych ze wsparciem eksploatacji maszyn używanych przez 8. Bazę Lotnictwa Transportowego z Krakowa-Balic.
Na potrzeby centrum zmodernizowano hangar B2 zakładów na Okęciu, w którym wydzielono dwa stanowiska serwisowe. Założono wówczas, że w ciągu roku będzie tam można zrealizować prace serwisowe na czterech maszynach. Wiązało się to z faktem, że przegląd strukturalny samolotu po ośmiu latach eksploatacji zajmuje około sześciu miesięcy i wymaga niemal pełnego demontażu, a później złożenia samolotu, połączonego z wymianą większości elementów eksploatacyjnych.
Wyposażenie hangaru B2 na Okęciu związane z Centrum Serwisowym C295 składało się początkowo z: dwóch diagnostycznych stacji komputerowych, wyposażenia warsztatowego i narzędzi, kompletnego wyposażenia do obsługi przedstartowej, niezbędnej dokumentacji serwisowej oraz stanowiska aktualizacja dokumentacji i książek samolotu.
Zasadniczym zadaniem centrum miało być realizowanie poważniejszych obsług samolotów typu C-295M, a więc obsług okresowych po 48 miesiącach eksploatacji lub 1200 godzinach lotu (C), przeglądów strukturalnych po czterech (4Y) i ośmiu latach eksploatacji (8Y), a także wsparcie potencjału użytkowników w przeprowadzaniu innych obsług i przeglądów (A, 2A, 3A, Y, 2Y), w przypadku Sił Powietrznych Grupy Obsługi Technicznej 8. Bazy Lotnictwa Transportowego.
Chociaż zadania centrum miały koncentrować się na pracach przy samolotach C-295M eksploatowanych przez Siły Powietrzne, w przypadku wolnych mocy produkcyjnych miało one przeprowadzać obsługi i przeglądy samolotów także na rzecz innych użytkowników tych maszyn.
Dziś, po dziesięciu latach funkcjonowania, centrum może pochwalić się wykonaniem 85 przeglądów strukturalnych, w tym 59 remontów głównych, dwóch modernizacji i ponad 150 dodatkowych zleceń serwisowych, nie licząc zmian w biuletynach. Poza samolotami Sił Powietrznych, obsługuje także maszyny lotnictwa Czech i Kazachstanu, wspierało także podobne centrum w Sewilli w przeglądach samolotów Królewskich Hiszpańskich Sił Powietrznych. Po rozbudowie potencjału i wzroście zatrudnienia, może prowadzić prace na 4-5 samolotów jednocześnie.
Centrum Serwisowe C295 spełnia wymagania przepisów PART145 i normy ISO 9001, AQAP 2110 oraz – od listopada 2016 r. – AS/EN9110 (dotyczącej konserwacji, napraw i remontów), będącej odpowiednikiem cywilnej normy PART145.
W rocznicowej uroczystości w hangarze Centrum Serwisowego C295 wzięło udział wielu znamienitych gości z gen. Jarosławem Miką, Dowódca Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych i posłem Michałem Jachem, przewodniczącym Komisji Obrony Narodowej Sejmu RP na czele, a także dowództwo 8. Bazy Lotnictwa Transportowego.
Gospodarz wydarzenia, Johannes von Thadden, prezes Airbus Polska powiedział ‒ „10 lat centrum serwisowego to historia nie tylko rozwoju Airbusa w Polsce, ale przede wszystkim dekada doskonałej współpracy z jednym z największych operatorów C295 – polskimi Siłami Powietrznymi. Jesteśmy wdzięczni za to wieloletnie zaufanie i powierzenie nam swojej floty. Cieszymy się, że możemy wspólnie świętować tak ważną rocznicę”.
Dziś centrum serwisowe na Okęciu jest gotowe do podjęcia kolejnych wyzwań, w tym uruchomienia kompleksowych obsług samolotów Orlik Sił Powietrznych.
Polskie Siły Powietrzne, wykorzystujące 16 samolotów C-295M, dostarczonych w latach 2003-2013, jest jednym z największych użytkowników maszyn tego typu na świecie. Flota „Kasiek” jest intensywnie wykorzystywana w zadaniach na terytorium kraju oraz za granicą i osiągnęła na przestrzeni 18 lat nalot 71 tysięcy godzin (globalna flota przekroczyła niedawno 500 000 godzin).
Warto dodać, że zakłady lotnicze Airbus Poland S.A. na warszawskim Okęciu są ważnym ogniwem w łańcuchu produkcyjnym samolotów C-295M wykonując wiele elementów struktury samolotu (zewnętrzne części skrzydeł, przednią i tylną część kadłuba, drzwi do ładowni, tylną rampę, drzwi do kabiny i drzwi desantowe, fotele lotnicze), a także ok.70% wszystkich wiązek elektrycznych.
Andrzej Kiński, współpraca Leszek Cwojdziński.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu