Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

USAF kontynuują modernizację samolotów C-130H Hercules

W ramach programu AMP Increment 2 transportowce C-130H otrzymają nowe tzw. szklane kokpity z siedmioma kolorowymi wyświetlaczami wielofunkcyjnymi. Fot. USAF

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF – US Air Force) testują obecnie najnowszą konfigurację awioniki dla samolotów transportowych typu Lockheed C-130H Hercules. Wdrażana jest ona w ramach drugiego etapu programu modernizacyjnego AMP (Avionics Modernization Program) – Increment 2.

USAF posiadają około 120 samolotów transportowych Hercules w wersji C-130H. Znajdują się one już tylko w wyposażeniu dywizjonów transportowych lotnictwa gwardii narodowej (ANG – Air National Guard) oraz dywizjonów dowództwa rezerwy sił powietrznych (AFRC – Air Force Reserve Command). Dywizjony tzw. aktywnej służby USAF w całości przezbroiły się w nowszy model – C-130J Super Hercules. Pula obecnie użytkowanych Herculesów C-130H obejmuje egzemplarze w wersjach: C-130H1, C-130H2, C-130H2.5, C-130H3 oraz LC-130H (10 egzemplarzy z płozami śnieżnymi). Trzy pierwsze wersje posiadają niezmodernizowane, analogowe kokpity. Samoloty Hercules C-130H3, które weszły do służby w połowie lat 90. XX w. to wersja posiadająca nowocześniejszą konfigurację kokpitu z czterema kolorowymi wyświetlaczami, oraz oświetleniem wewnętrznym kompatybilnym z urządzeniami noktowizyjnymi. C-130H3 otrzymały również oparte na laserowych żyroskopach, bezwładnościowe systemy nawigacji (INS), odbiorniki GPS oraz zintegrowany system ostrzegający o opromieniowaniu radiolokacyjnym i wystrzeleniu przeciwlotniczego pocisku kierowanego (RWR/CMWS).

W 2016 r. ruszył program modernizacji awioniki AMP Increment 1 (Inc. 1). Objął on instalację we wszystkich wersjach C-130H m.in. nowych radiostacji, systemów pozycjonowania i śledzenia w przestrzeni (ADS-B), systemów unikania kolizji w powietrzu (TCAS), rejestratorów głosowych w kokpicie oraz cyfrowych rejestratorów danych lotu. Program AMP Inc. 1 zakończono w 2021 roku.

Pierwszy lot testowy C-130H zmodernizowanego w ramach programu AMP Increment 2 dywizjon 417th FLTS wykonał 2 sierpnia 2023 r. Fot. USAF

W 2019 r. USAF rozpoczęły trójetapowy program modernizacji jednostek napędowych w samolotach C-130H. W pierwszym etapie otrzymały one elektroniczny system kontroli śmigieł – EPCS (Electronic Propeller Control System). W drugim etapie Herculesy wyposażane są w nowe, ośmiołopatowe śmigła typu Collins Aerospace NP2000. Zastępują one instalowane oryginalnie w C-130H czterołopatowe śmigła typu Hamilton Sundstrand 54H60. Instalacja śmigieł NP2000 rozpoczęła się w 2020 r. Jako pierwsze otrzymują je C-130H będące na wyposażeniu dywizjonów ANG. USAF początkowo zamówiły w firmie Collins Aerospace 55 kompletów śmigieł NP2000. We wrześniu 2021 r. zamówienie rozszerzono o dodatkowe 26 kompletów. Trzeci etap obejmuje modernizację silników Allison T56-A-15A do wersji Series 3.5 Upgrade. Podobnie jak w przypadku śmigieł, realizacja tego etapu programu jest jeszcze w toku.

Dzięki nowym śmigłom i modernizacji Series 3.5 zużycie paliwa w samolotach C-130H ma być mniejsze o nie mniej niż 10 procent. Zmodernizowane silniki T56 charakteryzują się niższą temperaturą pracy, przez co zwiększa się ich efektywność przy wysokich temperaturach powietrza. Są też wydajniejsze podczas lotów na większych wysokościach. Jednocześnie ich usterkowość ma zmniejszyć się o 25 procent. Ośmiołopatowe śmigła generują mniejsze wibracje i są cichsze, co zwiększa komfort lotu.

C-130H3 z dywizjonu transportowego 109th Airlift Squadron lotnictwa gwardii narodowej stanu Minnesota. Egzemplarz posiada zamontowane ośmiołopatowe śmigła typu Collins Aerospace NP2000. Fot. US ANG

W połowie 2020 r. USAF przyznały firmie L-3 Platform Integration (obecnie: L3Harris) wart blisko 500 milionów USD kontrakt na opracowanie i wdrożenie we flocie C-130H nowego pakietu awioniki, w ramach programu AMP Increment 2. Obejmuje on instalację tzw. szklanego kokpitu z siedmioma kolorowymi wyświetlaczami, w tym dwoma cyfrowymi wskaźnikami pracy silników (DEI), nowego systemu zarządzania lotem (FMS), cyfrowego pilota automatycznego, systemu ostrzegającego przed zbliżaniem się do ziemi (TAWS), nowej wersji odbiornika sygnału GPS oraz nowych systemów łączności.

W sierpniu br. bazujący w Eglin AFB na Florydzie dywizjon testowy 417th FLTS rozpoczął próby w powietrzu pierwszego egzemplarza C-130H z pakietem AMP Inc. 2. Są one realizowane w ramach fazy tzw. testów rozwojowych programu (DT). Wkrótce dywizjon 417th FLTS ma otrzymać kolejne zmodernizowane C-130H. Po zakończeniu fazy DT rozpocznie się faza testów operacyjnych (OT), którą realizować będzie skrzydło transportowe 189th Airlift Wing (AW) w bazie Little Rock AFB w Arkansas. Skrzydło 189th AW lotnictwa gwardii narodowej stanu Arkansas realizuje programy prób na rzecz połączonego centrum testowego ANG/ARFC (AATC – Air National Guard Air Force Reserve Command Test Center). USAF zapowiadają, że w ciągu kolejnych pięciu lat program modernizacyjny AMP Inc. 2 obejmie co najmniej 23 samoloty transportowe C-130H Hercules należące do jednostek AFRC oraz 54 samoloty tego typu będące w posiadaniu ANG. Koszt modernizacji pojedynczego C-130H ma wynieść około 7 milionów USD.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc