W dniu 1 grudnia Agencja Uzbrojenia zawarła z konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. (lider) i Huty Stalowej Woli S.A. umowę ramową na dostawę wozów dowodzenia i pojazdów logistycznych do dywizjonowych modułów ogniowych (DMO) 155 mm armatohaubic samobieżnych Krab i K9PL Wojsk Rakietowych i Artylerii Wojsk Lądowych Sił Zbrojnych RP. Łącznie zamówienia mają objąć ponad 1000 pojazdów, które miałyby zostać dostarczone do 2030 r. Posłużą one do ukompletowania kilkudziesięciu DMO uzbrojonych w 155 mm armatohaubice samobieżne na podwoziu gąsienicowym Krab i K9A1/PL. Biorąc pod uwagę deklaracje ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka o planach zakupu nawet 1000 armatohaubic wspomnianych wyżej typów i wychodząc z obecnej struktury dywizjonu, w grę wchodzić może sprzęt ok. 40 DMO.
Umowa została podzielona na dwa etapy, a jej przedmiotem są: wozy dowodzenia (WD), wozy dowódczo-sztabowe (WDSz), wozy amunicyjne (WA), wozy remontu uzbrojenia i elektroniki (WRUE), wozy zabezpieczenia technicznego, samochody dużej ładowności i cysterny. Wraz z pojazdami zostanie dostarczone ich wyposażenie specjalistyczne: systemy dowodzenia i łączności oraz zautomatyzowany zestaw kierowania ogniem (ZZKO) TOPAZ. Przedmiotem dostaw będzie także dostawa ponad 600 12,7 mm wkm WKM-Bm, stanowiących uzbrojenie m.in. WD/WDSz, a także pakietów logistycznych i szkoleniowych.
Struktura DMO Krabów i K9A1/PL ma być tożsama. Obecnie w skład DMO Krabów wchodzą: 24 działa samobieżne (trzy baterie po osiem dział, każda z dwoma czterodziałowymi plutonami ogniowymi); dwa wozy dowodzenia (WDSz) dowódcy i szefa sztabu dywizjonu, dziewięć wozów dowodzenia (WD) ‒ trzy dowódców baterii i sześć dowódców plutonów ogniowych, wszystkie na gąsienicowych podwoziach LPG; sześć wozów amunicyjnych (WA) na podwoziach Jelcz 882.53 8×8 oraz jeden wóz remontu uzbrojenia i elektroniki (WRUE) na ciężarówce Jelcz P662D.35 6×6.
W ramach nowych zamówień podwozia LPG zostaną zastąpione przez ich zmodyfikowaną wersję z zawieszeniem hydropneumatycznym, która przechodzi obecnie badania typu (szerzej WiT 5 i 7/2021). Brak na razie informacji o wozach zabezpieczenia technicznego, samochodach dużej ładowności i cysternach, ich specyfikacji oraz liczbie w DMO.
- Zamówienie w PGZ wozów towarzyszących do armatohaubic to nie przypadek. My już od dłuższego czasu z powodzeniem realizujemy dostawy dywizjonowych modułów ogniowych Regina, w których obok Krabów są właśnie wozy dowodzenia różnego szczebla, wozy amunicyjne, wozy remontu uzbrojenia czy rozpoznania artyleryjskiego. Nasz autorski model kompletacji dywizjonowych modułów ogniowych, podobnie jak kompanijnych modułów ogniowych z Rakami, pokazuje, że potrafimy myśleć o artylerii kompleksowo. Specjaliści z Huty Stalowa Wola opracowali i zaoferowali wojsku taką kompletację DMO, której zazdroszczą nam artylerzyści z innych armii. Wielu chciałoby dysponować tak kompleksowym i uniwersalnym rozwiązaniem, które ułatwia właściwe i profesjonalne wykonanie zadania ogniowego artylerzystom – powiedział Sebastian Chwałek, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A.
Andrzej Kiński na podstawie komunikatów PGZ S.A. i Agencji Uzbrojenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Wozy Amunicyjne powinny mieć przede wszystkim system automatycznego przeładowania amunicji do ahs podobny do tego z Korei, Kraby powinny być to tego również przystosowane a ponadto wozy Amunicyjne powinny mieć izolowany przedział załogi od amunicyjnego w razie wybuchu np.po ostrzale plus podstawową ochronę przeciwodłamkową przestrzeni ładunkowej, tutaj również pytanie o rodzaj trakcji.