Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Trzecia America ochrzczona

Symboliczne rozbicie butelki szampana o dziób nowego, uniwersalnego okrętu desantowego Bougainville (LHA 8) typu America Flight I. Oficer na zdjęciu to pierwszy dowódca okrętu kmdr Harry Marsh. Fot. HII

2 grudnia w stoczni Huntington Ingalls Industries (HII) w Pascagouli odbyła się uroczystość chrztu uniwersalnego okrętu desantowego Bougainville (LHA 8) typu America Flight I.

Bougainville jest trzecim okrętem typu America ogólnie, a pierwszym zbudowanym w odmianie Flight I. Najważniejszą różnicą pomiędzy dwoma okrętami tego typu zbudowanymi wg. oryginalnych planów a transzą Flight I jest powrót do wydzielenia w części rufowej niecki dokowej. Co prawda jest ona mniejsza niż na okrętach typu Wasp (gdzie można pomieścić dwa poduszkowce desantowe typu LCAC lub LCAC 100). Pierwsze dwie jednostki typu America tj. America (LHA 6) i Tripoli (LHA 7) zostały pozbawione doku, przy jednoczesnym zwiększeniu możliwości prowadzenia operacji lotniczych. Bardzo szybko okazało się jednak, że możliwości te nie rekompensują utraty możliwości transportu ładunków z wykorzystaniem poduszkowców desantowych typu LCAC. Pęd ku zbliżeniu możliwości uniwersalnych okrętów desantowych do lotniskowców doprowadził do ograniczenia m.in. możliwości udzielania pomocy medycznej (zaplecze zmniejszyło się niemal o 2/3 w porównaniu do starszych jednostek typu Wasp), także możliwości transportowe techniki wojskowej zostały ograniczone. W wersji Flight I zdecydowano się zmniejszyć nadbudówkę celem zwiększenia powierzchni postojowej dla przemiennopłatów Bell Boeing MV-22 Osprey (zrekompensowano tym samym utratę części miejsca w hangarze na rzecz zabudowy niecki doku). Natomiast wszystkie okręty typu America otrzymały wzmocniony pokład startowy, dostosowany do współpracy z samolotami Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Bougainville jest drugim okrętem w US Navy noszącym swoją nazwę na cześć Wyspy Bougainville’a, największej wyspy w archipelagu Wysp Salomona na Oceanie Spokojnym, na której ciężkie walki toczono praktycznie do dnia kapitulacji Japonii. Pierwszym imiennikiem był lotniskowiec eskortowy (CVE 100) typu Casablanca (przyjęty do służby 18 czerwca 1944 roku).

LHA 8 zamówiony został 30 czerwca 2016 roku, pierwsze cięcie blach odbyło się 16 października 2018 roku, położenie stępki miało miejsce 14 marca 2019 roku a okręt zwodowano  6 października bieżącego roku (https://zbiam.pl/kolejna-america-zwodowana). Okręty typu America legitymują się wypornością pełną 45 693 ton przy wymiarach 257x32x7,9 m. Napęd skonfigurowany został w układzie hybrydowym spalinowo – elektrycznym (CODLOG) i składa się z dwóch turbin gazowych General Electric LM 2500+ o mocy po 26 000 kW, sześciu agregatów prądotwórczych z silnikami wysokoprężnymi Fairbanks Morse Engines o mocy po 4000 kW oraz dwoma silnikami elektrycznymi o mocy po 3700 kW. Turbiny gazowe zasprzęglane są przy konieczności uzyskania prędkości przekraczającej 12 węzłów (prędkość maksymalna to +22 węzły), poniżej tej prędkości okręt wykorzystuje jedynie silniki elektryczne, które pozwalają na znaczne ograniczenie zużycia paliwa. Podstawowym systemem radiolokacyjnym zapewniającym wykrywanie celów nawodnych i powietrznych w dużych odległościach od okrętu jest trójwspółrzędny radar AN/SPY-6(V)2, wykrywanie obiektów o niewielkiej skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego (SPO) możliwe jest z wykorzystaniem radaru AN/SPQ-9B (służącego też do wskazywania celów dla systemów obronnych). Te składają się z dwóch 21-prowadnicowych wyrzutni Mk49 systemu RAM, dwóch ośmiokomorowych wyrzutni Mk29 dla pocisków ESSM, a także dwóch artyleryjskich systemów typu CIWS Mk15 Phalanx Block 1B kal. 20 mm. Stała załoga składa się z 65 oficerów i 994 podoficerów i marynarzy a także do 1687 żołnierzy korpusu USMC oraz do 184 osób z korpusu medycznego. HII jest najbardziej doświadczonym koncernem stoczniowym w kwestii budowy uniwersalnych okrętów desantowych.

W przeciągu ostatnich niemal 60 lat stocznia ta zbudowała dla US Navy 16 okrętów tej klasy. Pierwszym był przekazany do eksploatacji 6 sierpnia 1966 roku USS Tripoli (LPH 10) typu Iwo Jima (w służbie do 15 września 1995 roku). W następnych latach zbudowano: pięć okrętów typu Tarawa (w służbie w latach 1976–2015), osiem typu Wasp (w służbie od 1989 roku, USS Bonhomme Richard LHD-6 uległ poważnym uszkodzeniom w wyniku pożaru, który wybuchł 12 lipca 2020 roku) oraz dwa należące do typu America Flight 0 (w służbie od 2014 roku). Obecnie stocznia zaangażowana jest w prace przy bliźniaczym Fallujah (LHA 9, https://zbiam.pl/polozono-stepke-desantowca-uss-fallujah), dwóch okrętach desantowych typu San Antonio tj. przyszłym USS Richard M. McCool Jr. (LPD 29, 13. i ostatniej jednostce typu Flight I) oraz prototypowej jednostce transzy Flight II tj. przyszłym USS Harrisburg (LPD 30). Stocznia otrzymała także zamówienie na budowę łącznie 14 niszczycieli typu Arleigh Burke Flight III. Najnowszym „nabytkiem” jest. podpisana 16 listopada bieżącego roku, umowa na uruchomienie finansowania piątego okrętu typu America (LHA 10) dla którego nie wybrano jeszcze imienia (https://zbiam.pl/amerykanie-kupuja-piaty-desantowiec-typu-america).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc