Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Szwedzki Artemis coraz bliżej wejścia do służby

Szwedzki okręt zwiadu elektromagnetycznego wychodzi z bazy morskiej w Karlskronie. Fot. Saab

28 kwietnia szwedzki koncern zbrojeniowy Saab Kockums AB przekazał szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV (Försvarets materielverk) okręt zwiadu elektromagnetycznego SIGINT (ang. signals intelligence, szw. Signalspaningsfartyg) Artemis (A 202).

Dzień ten dla szwedzkiego przemysłu stoczniowego ma wręcz symboliczne znaczenie, Artemis jest bowiem pierwszym nowym okrętem przekazanym przez należącą do Kockumsa stocznię w Karlskronie po jej przejęciu przez Saaba, co miało miejsce 10 lat temu.  Oficjalnie budowa nowej jednostki SIGINT rozpoczęła się w marcu 2018 roku. Wówczas to w, należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Stoczni Wojennej rozpoczęto cięcie blach. Stępkę położono z kolei 19 czerwca 2018 roku. Stosowną umowę na budowę jednostki pomiędzy koncernem  Saab (działającym w imieniu szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV) a należącą do PGZ gdyńskiej stoczni remontowej Nauta S.A. (podwykonawcą przy tym przedsięwzięciu została wspomniana powyżej Stocznia Wojenna) podpisano 10 kwietnia 2017 roku.

Zadaniem polskich stoczni miało być zbudowanie platformy wyposażonej w układ napędowy oraz systemy niezbędne do samodzielnego rejsu a także przeprowadzenie prób stoczniowych. Reszta wyposażenia, w tym specjalistyczne, miało trafić na pokład już w Szwecji. Uroczyste wodowanie przyszłego Artemisa miało miejsce 17 kwietnia 2019 roku, po czym kadłub przeholowano do sąsiedniego basenu VII i znajdującego się tam nabrzeża XXX lecia. Początkowo idące bardzo sprawnie prace zaczęły zwalniać by ostatecznie, niemal całkowicie się zatrzymać w maju 2020 roku.  Ze względu na brak możliwości wywiązania się z umowy strona szwedzka zdecydowała się ją zerwać i zabrać swoją własność.

Nieukończony kadłub (opisany numerem stoczniowym B-104) na holu holownika Opal opuścił Gdynię pod osłoną nocy 15 lutego 2021 roku i trafił do stoczni w Karlskronie następnego dnia (Przyszły Artemis opuścił port w Gdyni/ZBiAM.pl). Tam też oczekiwano na wypracowanie ostatecznych decyzji co do jego ukończenia. 2 listopada 2022 roku okręt rozpoczął próby morskie w oparciu o zaplecze stoczni oraz bazy morskiej w Karlskronie (Szwedzki „szpieg” rozpoczął próby morskie na Bałtyku/ZBiAM.pl).

Artemis wykonany został całkowicie ze stali i legitymuje się wypornością pełną ok. 2200 ton (pojemność brutto wynosi ok. 3000 ton) przy wymiarach kadłuba 74,6 x 14,0 x 3,8 m. Napęd skonfigurowano jako spalinowo elektryczny przy czym energię wytwarzają cztery agregaty prądotwórcze o mocy po 990 kW. Zasila ona nie tylko systemy ogólno okrętowe ale i dwa pędniki azymutalne na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie.  Oficjalnie podawana prędkość maksymalna wynosić miała 14,4 węzła (ale już pierwszego dnia prób udało się ją przekroczyć o 0,3 w). Załoga składać się będzie z 40 osób w tym personelu Marynarki Wojennej odpowiedzialnego za zapewnienie bezpiecznego operowania okrętu oraz  operatorów z organizacji FRA (Försvarets radioanstalt), odpowiedzialnej za realizację zadań SIGINT w szwedzkich siłach zbrojnych. Do swojej dyspozycji mają oni mieć 35 wygodnych kabin jedno i dwuosobowych z własnymi węzłami sanitarnymi.

Jak podkreślają zaangażowani w projekt pracownicy Saab’a, podczas budowy nowego okrętu rozpoznawczego bardzo dużo uwagi poświęcono poprawieniu kompatybilności elektromagnetycznej EMC (electromagnetic compatibility) oraz warunków socjalnych zaokrętowanych osób. Co jest bardzo istotne biorąc pod uwagę planowany czas pobytu w morzu (+200 dni w skali roku). Artemis wejdzie w skład pierwszej flotylli okrętów podwodnych (Första ubåtsflottiljen) ze stałym miejscem bazowania w Karlskronie.

Kolejnym etapem w budowie nowego okrętu rozpoznawczego będzie instalacja na jego pokładzie wszystkich systemów specjalnego przeznaczenia. Prace te realizowane będą pod nadzorem specjalistów z FRA. Bardzo prawdopodobne że część z tego wyposażenia zostanie przeniesione z obecnie eksploatowanego okrętu rozpoznawczego Orion (A 201). Jest to bowiem bardzo popularne rozwiązanie w krajach skandynawskich. Artemis służbę operacyjną rozpocząć ma w przyszłym roku, wówczas też planowane jest opuszczenie bandery na Orionie.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc