Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rozpoznawczy Artemis przekazany szwedzkiej Marinen

Fot. Glenn Pettersson/Saab

15 listopada Agencja Zamówień Obronnych FMV (Försvarets materielverk) przekazała okręt rozpoznawczy HMS Artemis szwedzkim Siłom Zbrojnym (Försvarsmakten).

HMS Artemis (A202) to okręt rozpoznania sygnałowego SIGINT (Signal Intelligence) przeznaczony dla szwedzkiej Marinen, Zastąpi on w służbie swojego poprzednika - HMS Orion (A 201), jednostkę 40-letnią.

Szwedzki okręt rozpoznawczy (szw. spaningsfartyget) Artemis proj. B 104 powstał na mocy umowy zawartej 26 kwietnia 2017 roku przez spółkę Saab i Stocznię Remontową „Nauta” S.A. W myśl kontraktu „Nauta” była odpowiedzialna za budowę platformy, jej wyposażenie w mechanizmy ogólnookrętowe i wykonanie prób na uwięzi HAT (Harbour Acceptance Trials) i morskich SAT (Sea Acceptance Trials). Te drugie miały zakończyć polską fazę programu, po której jednostka o własnych siłach miała przejść do stoczni Saab Kockums w Karlskronie, w celu wyposażenia w urządzenia specjalne. Projekt koncepcyjny, w tym wyposażenia specjalnego, został opracowany przez FMV i Saab Kockums. Natomiast projekty techniczny i wykonawczy wykonało biuro w MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. z Gdyni.

Produkcję kadłuba „Nauta” zleciła podwykonawcy – sąsiedniej PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. Jego budowę rozpoczęto od palenia blach, co nastąpiło 1 marca 2018 roku., zaś już 15 czerwca położono stępkę jednostki. Zwodowano ją 17 kwietnia 2019 roku., po czym przeholowano do „Nauty”.

Niestety, w wyniku problemów finansowych „Nauty” proces budowy przerwano i nieukończony Artemis 15 lutego 2021 roku. opuścił w nocy Gdynię na holu AHTS Opal i nazajutrz trafił do stoczni Saab Kockums w Karlskronie. 2 listopada 2022 roku okręt rozpoczął próby morskie w rejonie Karlskrony.

Artemis ma długość 76,4 m, szerokość 14,0 m, wyporność ok. 3000 ton, napęd spalinowo-elektryczny z czterema generatorami wysokoprężnymi o mocy po 990 kW i dwoma pędnikami azymutalnymi, zapewniający prędkość ok. 14 w. Na dziobie znajdują się dwa stery strumieniowe. W 35 kabinach jedno- i dwuosobowych z węzłami sanitarnymi jest 40 koi dla załogi i operatorów systemów misyjnych z FRA (Försvarets radioanstalt, odział Sił Obronnych zajmujący się analizą sygnałową).

Projekt Artemisa wykorzystano do opracowania jego wariantu, na podstawie którego powstają dwa podobne okręty pod kryptonimem Delfin dla Marynarki Wojennej RP. Budowę pierwszego rozpoczęto w kwietniu tego roku, zaś dziś odbyło się palenia blach do budowy drugiej jednostki.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc