16 września w mediach pojawiła się informacja o tym, jakoby władze Republiki Słoweńskiej miały wypowiedzieć umowę na zakup 45 kołowych wozów bojowych Boxer.
Umowa została zawarta w maju między reprezentującą rząd Republiki Słoweńskiej organizacją OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement, Międzynarodowa Organizacja Współpracy w dziedzinie Uzbrojenia) a konsorcjum ARTEC (tworzonym przez Rheinmetall i Krauss-Maffei-Wegmann). Za 281,5 mln EUR Słowenia miała otrzymać 45 kołowych transporterów opancerzonych Boxer w czterech różnych wariantach w latach 2024-2025. Zakup był rozważany od początku 2018 r., z początku planowano zakup 96 wozów w dwóch partiach, z czego pierwsza (48 szt.) miała kosztować 306 mln EUR.
Pierwsze zapowiedzi rezygnacji Słowenii z Boxerów pojawiły się w słoweńskich mediach w lipcu, kiedy to wskazywano, że Lublana może się zainteresować polskim KTO Rosomak jako pojazdem tańszym. Podstawą do decyzji o rezygnacji z umowy ma być audyt programu przeprowadzony na zlecenie Ministerstwa Obrony Republiki Słoweńskiej - stwierdzono w nim, że koszt zakupu nie uwzględnia wszystkich kosztów związanych z pozyskaniem GTK Boxer, a ponadto podczas poszukiwania nowego pojazdu dla armii słoweńskiej nie dokonano porównania ceny GTK Boxer z cenami pojazdów innych oferentów. Zaniedbano również jakoby uzyskanie informacji o tym, czy testy potwierdzają deklarowane przez producenta parametry pojazdu. Minister obrony Marjan Šarec do końca roku ma znaleźć alternatywę dla pozyskania GTK Boxer. Niewykluczone, że Słowenia będzie zmuszona do zapłacenia kary umownej, wynoszącej jakoby 70 mln EUR.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
70 mln EUR kary?? To już lepiej je brać.
Polska powinna je wziąć .będzie okazja ,bo produkcja na pewno ruszyła
Okazja dla Polski ,w Polsce będą na pewno przydatne