4 marca szwedzki koncern Saab AB poinformował o swojej planowanej obecności na międzynarodowym salonie morskim Colombiamar 2023 który odbędzie się w dniach 8-10 marca w Kartagenie w Kolumbii.
Na swoim stoisku szwedzki koncern zaprezentuje cały przekrój produktów oraz systemów, które mogą zainteresować nie tylko stronę kolumbijską, ale i inne kraje w regionie. Jednym z najważniejszych prezentowanych obiektów, w formie modelu, będzie bez wątpienia okręt podwodny nowej generacji typu A26. Szwedzi chcą tym projektem zainteresować szczególnie Marynarka Wojenna Kolumbii (Armada Nacional de la República de Colombia, ARC).
Obecnie w jej składzie znajdują się cztery okręty podwodne, niemieckiej proweniencji, należące do dwóch różnych typów tj. dwa typu 209/1200 (Pijao SO 28 i Tayona SO 29, w służbie od 1975 roku) oraz dwa typu 206A (Intrépido S 23 i Indomable S 24, oba odkupione od Niemiec w 2015 roku, w służbie Bundesmarine odpowiednio od 1975 i 1974 roku). Poza Kolumbią pozyskaniem nowych okrętów podwodnych może być zainteresowana także Argentyna. Armada de la República Argentina, mimo posiadania w swoim składzie dwóch okrętów podwodnych, de facto są pozbawione możliwości ich wykorzystania. Oba przeniesione zostały bowiem do rezerwy i są to: Salta (S 31) typu 209/1200 w służbie od 1973 roku, obecnie pełni rolę poligonu dla operatorów sił specjalnych i szkolenia w porcie, oraz Santa Cruz (S 41) typu TR 1700, w służbie od 1984 roku. Bliźniacza jednostka utraconego w listopadzie 2017 roku San Juan (S 42). Wiekowymi okrętami podwodnymi dysponują także Peru (cztery typu 209/1200 w służbie od 1980 roku oraz dwa 209/1100 służące od 1974 roku) i Ekwador (dwa okręty typu 209/1300 w służbie od 1977 roku).
Obecnie dwie pierwsze jednostki typu A26 Blekinge budowane są w należącej do Saaba stoczni Saab Kockums AB w Karlskronie. Program budowy tych okrętów dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej (Svenska Marinen) zainicjowany został w 2015 roku, jednak stosowną umowę na budowę jednostek Saab AB podpisał w sierpniu 2021 roku. Uroczystość symbolicznego położenia stępki, w tym przypadku były to dwie duże sekcje rufowe ustawione jedna za drugą i przygotowane do zespolenia, odbyła się 30 czerwca 2022 roku. Prototypowy Blekinge ma zostać przekazany odbiorcy w 2027 roku, a bliźniaczy Skane rok później. Szwedzkie okręty legitymować się będą wypornością pełną 1925 ton (na położeniu nawodnym) a ich kadłuby mierzyć będą 66,1 x 6,75 x 6,0 m. Otrzymają one konwencjonalny napęd spalinowo–elektryczny uzupełniony przez napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP) w postaci trzech silników Stirlinga. Zastosowanie tego ostatniego umożliwi wydłużenie okresu przebywania pod wodą do 18 dni przy prędkości 5 węzłów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Przynajmniej trzy takie okręty A26 dla naszej MW to byłaby piękna sprawa i spokój na ponad 30 łat w uzbrojeniu tego typu.
A co z okrętami podwodnymi dla Polski? Wbrew oświadczeniom polskiego MON SAAB okazuje się ma wolne moce produkcyjne i dałby radę wybudować okręty dla Polskiej Marynarki Wojennej. Do tego chyba nadal jest aktualna oferta włączenia polskich stoczni do tego programu.