9 kwietnia grupa przemysłowa Rheinmetall AG poinformowała o otrzymaniu zlecenia od władz federalnych Republiki Federalnej Niemiec na przeprowadzenie przeglądów i przygotowanie do dostawy 20 kolejnych bojowych wozów piechoty Marder 1A3 Siłom Zbrojnym Ukrainy. Zamówienie zostało złożone w marcu 2024 r. i ma „średnią dwucyfrową wartość w milionach euro”. Dostawa tej partii pojazdów zostanie zrealizowana w ciągu roku 2024.
W komunikacie firmy czytamy, że do tej pory Rheinmetall przekazał Siłom Zbrojnym Ukrainy trzycyfrową liczbę bwp Marder w ramach bezpośrednich dostaw, a także innym państwom (tj. Grecji) w ramach programu Ringtausch.
Rheinmetall od wiosny 2022 r., początkowo z własnej inicjatywy, prowadzi remonty Marder z zasobów własnych i przekazane z nadwyżek Bundeswehry (decyzję o rozpoczęciu przekazywania bwp tego typu rząd w Belinie podjął w styczniu 2023 r. Bundeswehra przekaże Mardery Ukrainie (zbiam.pl)). Prace nad przywróceniem sprawności pojazdów prowadzą zakłady w Kassel w Hesji i Unterlüß w Dolnej Saksonii. Pierwsze wozy przygotowano do przekazania w marcu 2023 r. Według listy zamieszczonej na stronie internetowej Federalnego Ministerstwa Obrony (Bundesministerium der Verteidigung, BMVg) Niemcy miały dotąd przekazać Ukrainie 90 Marderów z zasobów wojska i przemysłu Kolejne bojowe wozy piechoty Marder dla Ukrainy (zbiam.pl) Kolejne Mardery dla Ukrainy (zbiam.pl). 40 kolejnych przekazano w 2023 r. Grecji w ramach mechanizmu Ringtausch, w zamian za 40 eksniemieckich BMP-1A1 Ost i inne uzbrojenie oraz sprzęt przekazane przez Ateny SZU. Pierwsze bwp Marder dotarły do Grecji (zbiam.pl)
Bundeswehra nadal ma na stanie ponad 300 bwp Marder, z których w 2023 r. operacyjnych było 212. Są one zastępowane są w bardzo powolnym tempie przez wozy nowej generacji SPz Puma (350 dostarczonych, 50 zamówionych w 2023 r.). Opóźnienia i problemy techniczne programu Puma spowodowały, że przed ponad dekadą podjęto decyzję o modernizacji części Marderów do standardu 1A5A1 (78 wozów, wymiana silnika, zastosowanie systemu przeciwpancernego MELLS), zapewne pozostaną one w służbie do końca obecnej dekady. Można liczyć, że po wyczerpaniu zasobów przemysłu (podobnie jak Rheinmetall, także firma Krauss-Maffei Wegmann ma zmagazynowane Mardery 1A3, zakupione przed laty z nadwyżek Bundeswehry), Bundeswehra będzie w stanie w najbliższych miesiącach wydzielić do przekazania Ukrainie kilkadziesiąt kolejnych bojowych wozów piechoty.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu