Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Radar SPY-6 do lotniskowca atomowego USS John F. Kennedy

Antena systemu AN/SPY-6(V)3. Dobrze widać „kostki” dziewięciu modułów RMA. Fot. Raytheon

Raytheon Missiles & Defense, oddział Raytheon Technologies, dostarczył anteny systemu radiolokacyjnego SPY-6 do przyszłego lotniskowca USS John F. Kennedy (CVN 79), pierwszego, który otrzyma ten zaawansowany radar.

Na nadbudówce okrętu zostaną zamontowane łącznie trzy anteny tworzące system AN/SPY-6(V)3, znany również jako Enterprise Air Surveillance Radar, który zapewnia 360-stopniowe pokrycie przestrzeni wokół jednostki. Oprócz sprawdzonych możliwości, typowych dla całej rodziny SPY-6, SPY-6(V)3 ma dodatkowe funkcje, które spełniają potrzeby lotniskowca, w tym mapowanie pogody i zdolność kontroli ruchu lotniczego.

AN/SPY-6 to trójwspółrzędny system radiolokacyjny, który wykorzystuje między innymi radar pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) i składający się z trzech lub czterech nieruchomych paneli antenowych zainstalowanych na ścianach nadbudówki. Uzupełnia je, pracujący w paśmie I/J, radar AN/SPQ-9B z anteną obrotową. System opracowano w celu wykrywania i śledzenia znacznie mniejszych i szybszych celów, niż zapewniał to jego poprzednik – AN/SPY-1 – instalowany na niszczycielach typu Arleigh Burke starszych serii, w tym bezzałogowców. AN/SPY-6 ma też znacznie większą odporność na narażenia naturalne i celowe.

Wersja AN/SPY-6(V)3, przeznaczona do lotniskowców i fregat typu Constellation FFG(X) jest odmianą trójantenową. Każdy z paneli antenowych AN/SPY-6(V)3 składa się z dziewięciu modułowych zespołów radarowych RMA (Radar Modular Assemblies). W konstrukcji modułów nadawczo-odbiorczych tworzących poszczególne RMA wykorzystano technologię azotku galu GaN.

Pierwszym okrętem, na który trafił system AN/SPY-6 w wersji (V)1 jest niszczyciel USS Jack H. Lucas (DDG 125) typu Arleigh Burke, będący jednocześnie prototypem serii Flight III. W lipcu 2020 Raytheon Missiles & Defence dostarczył do stoczni pierwszą antenę ścianową systemu, zaś w grudniu ubiegłego roku rozpoczęto testy systemu. Zakończono też dostawy anten radarowych do kolejnego okrętu tej serii, przyszłego USS Ted Stevens (DDG 128)

Tymczasem, 31 marca bieżącego roku Raytheon Missiles & Defense zawarł kontrakt na dostawy kolejnych systemów o wartości 651 mln USD, z opcjami o łącznej wartości 2,5 mld USD, zapewniający pełnoskalową produkcję radarów rodziny AN/SPY-6(V) z antenami ścianowymi i obrotowymi. Umowa będzie realizowana przez pięć lat w celu wyposażenia do 31 okrętów Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w te systemy. Chodzi o nowe niszczyciele typu Arleigh Burke Flight III, lotniskowce i okręty amfibijne. Ponadto starsze niszczyciele Flight IIA będą modernizowane poprzez instalację AN/SPY-6(V)1. Od momentu powstania, w rozwój i produkcję rodziny radarów SPY-6 zainwestowano ponad 600 mln USD.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc