Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Prototypowy zbiornikowiec typu John Lewis dostarczony użytkownikowi

Prototypowy zbiornikowiec typu John Lewis został dostarczony zamawiającemu. Fot. US Navy

26 lipca Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych poinformowała o odbiorze prototypowego zbiornikowca typu John Lewis, przyszłego USNS John Lewis (T-AO 205), który był budowany w stoczni General Dynamics NASSCO w kalifornijskim San Diego.


Dostawa okrętu została poprzedzona próbami morskimi, które wypadły pozytywnie. Operatorem zbiornikowca będzie US Military Sealift Command – według planów seria ma liczyć do 20 jednostek, które pozwolą na zastąpienie obecnie eksploatowanych typu Henry J. Kaiser, którego przedstawiciel niedawno gościł w Gdyni. Dotychczas Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił osiem pierwszych zbiornikowców, spośród których John Lewis został już przekazany, kolejne trzy znajdują się w budowie, a cztery oczekują na rozpoczęcie prac konstrukcyjnych.

Prototypowy USNS John Lewis został zamówiony przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych 30 czerwca 2016 roku. Położenie stępki miało miejsce 13 maja 2019 roku, a wodowanie 12 stycznia 2021 roku.

Nowe jednostki zaprojektowano z uwzględnieniem standardów cywilnych, szczególnie w zakresie ochrony środowiska. Ich zadaniem będzie zaopatrywanie w paliwa okrętowe i lotnicze okręty lotniskowcowych grup uderzeniowych. Zabiorą do 157 000 baryłek ładunków płynnych. Ponadto mają one zdolność transportu towarów suchych (nie przewiduje się przewożenia amunicji i uzbrojenia) w magazynach o pojemności 417 m3, mrożonek do 433 m3 i 200 ton wody pitnej. Okręty wyposażono w pięć burtowych stanowisk przekazywania paliw i dwa ładunków stałych w ruchu. Zbiornikowce wypierają 49 850 ton, przy wymiarach: 227,3×32,2×10,2 m. Siłownia o mocy 28,8 MW umożliwi uzyskanie prędkości stałej 20 węzłów przy obciążeniu napędu w 85%. Parametr ten jest ważny dla jednostek towarzyszących lotniskowcom atomowym. Zasięg wyniesie 6147 Mm, a załogę tworzyć będzie 125 osób. Okręty będą nieuzbrojone, choć w projekcie przewidziano możliwość instalacji systemu obrony bezpośredniej SeaRAM i przeciwtorpedowego ATTDS (Anti-Torpedo Torpedo Defense System). Zastosowano natomiast system demagnetyzacji i holowaną pułapkę przeciwtorpedową AN/SLQ-25 Nixie oraz lądowisko i hangar do śmigłowca.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc