21 sierpnia na terenie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim-Janówku minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zaprezentował program tegorocznych pokazów lotniczy AIR SHOW Radom 2023. Wizyta w 23. BLT stała się także okazją do oficjalnej prezentacji najnowszego samolotu polskiego lotnictwa – szkolno-bojowej maszyny KAI FA-50GF.
Jak mówił podczas uroczystości minister Błaszczak: Samoloty FA-50 to maszyny szkolno–bojowe. Będą wykorzystywane do patrolowania nieba nad Polską, do misji sojuszniczych nad krajami bałtyckimi, a także jeżeli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa na Słowacji. Przypomnę, że polskie Siły Powietrzne zobowiązały się i takie misje wykonują. Te samoloty są kompatybilne z wielozadaniowymi F-16. W zasadzie można mówić o jednolitości, jeżeli chodzi o F-16 i FA-50. Oczywiście osiągi mają inne, ale jeżeli chodzi o sam pilotaż, obsługę to są do siebie bardzo zbliżone, podobne.
Dwie pierwsze maszyny, z numerami taktyczny „5001” i „5002”, dostarczone zostały w lipcu na lotnisko Warszawa-Okęcie na pokładzie samolotu transportowego. Przewieziono je do 23. BLT, gdzie zostały zmontowane przez koreańskich specjalistów. Na przełomie lipca i sierpnia oblatano je, a obecnie przechodzą cykl prób odbiorczych. Mają się one zakończyć jeszcze w tym tygodniu, co umożliwi formalne wpisanie ich do ewidencji wojskowych statków powietrznych.
Jeszcze przed dostawą maszyn do Polski, w Republice Korei przeszkolenie przeszło sześciu pilotów i kilkudziesięciu techników, którzy umożliwią rozpoczęcie eksploatacji samolotów w Siłach Powietrznych. Bazą FA-50GF będzie lotnisko w Mińsku Mazowieckim, na których przez ostatnich kilkadziesiąt lat stacjonowały MiG-i-29 (do grudnia 2022 r.). Przebazowano je do 22. BLT w Królewie Malborskim, gdzie „mińskie” egzemplarze będą jeszcze kilka lat używane. Wycofane zostaną ostatecznie po osiągnięciu gotowości przez pierwsze eskadry wielozadaniowych FA-50PL i F-35A.
Konsekwentnie zwiększamy siłę polskich Sił Powietrznych. Będziemy i jesteśmy konsekwentni w tym procesie, a więc zastępujemy samoloty postsowieckie samolotami zachodniej produkcji. Tempo wymiany tej floty jest rekordowe. W ciągu roku doprowadziliśmy do tego, że nowe samoloty trafiły do wyposażenia Wojska Polskiego – skonstatował Mariusz Błaszczak.
W tym roku Siły Powietrzne przejmą 10 kolejnych samolotów w wersji GF, czyli zamówionej przez rząd Republiki Korei jako TA-50 Block 2 i doposażonej do standardu FA-50 Block 10. W roku 2025 mają rozpocząć się dostawy 36 lekkich samolotów wielozadaniowych FA-50PL/FA-50 Block 20, które mają zakończyć się w 2028 r. Te maszyny, m.in. dzięki wielofunkcyjnej stacji radiolokacyjnej RTX PhantomStrike będą dysponowały zdolnością odpalania pocisków kierowanych „powietrze-powietrze” AIM-120 AMRAAM, w stosunku do szkolno-bojowych FA-50GF będą miały także rozszerzone możliwości zwalczania celów naziemnych/nawodnych. W perspektywie samoloty FA-50GF mają zostać zunifikowane pod względem wyposażenie z FA-50PL.
Umowy na zakup samolotów FA-50GF/FA-50PL została podpisana 16 września 2022 r. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Korea Aerospace Industries. W ramach dwóch umów o łącznej wartości 3,005 mld USD netto zakupiono 48 samolotów – 12 FA-50GF za 705 mln USD netto (dostawa samolotów w 2023 r., pozostałych elementów pakietu do końca 2025 r.) i 36 FA-50PL za 2,3 mld USD netto (dostawa 2025-2028). Umowy obejmują także pakiety szkoleniowe i wsparcie techniczne.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu