Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy programu C-130J Super Hercules dla Niemiec

Według informacji Lockheed Martin, pierwsze dwa C-130J dla Niemiec są już na etapie montażu. Fot. Lockheed Martin

11 stycznia korporacja Lockheed Martin poinformowała o postępach w realizacji programu dostaw i wdrożenia do służby sześciu wielozadaniowych samolotów transportowych C-130J Super Hercules w Republice Federalnej Niemiec.


Pierwszym ważnym wydarzeniem było zawarcie umowy z firmą CAE na budowę centrum szkolenia C-130 przeznaczonego dla personelu niemieckiego oraz francuskiego, które zostanie zbudowane we francuskiej bazie Evreux-Fauville. W ramach kontraktu centrum otrzyma symulator FMS (Full-Mission Simulator) przeznaczony zarówno dla transportowych C-130J-30 oraz transportowo-tankujących KC-130J. Będzie służyć szkoleniu i treningu pilotów samolotów. Dla techników załadunku powstanie kadłub pozwalający na szkolenie i trening procedur za i wyładunku. Centrum szkolenia ma zostać uruchomione w 2024 roku, natomiast urządzenia trafią do niego rok wcześniej.

Drugim elementem godnym odnotowania jest fakt, że Lockheed Martin rozpoczął już montaż dwóch pierwszych egzemplarzy przeznaczonych dla Luftwaffe. Cała partia sześciu sztuk (po trzy C-130J-30 oraz KC-130J) ma zostać dostarczona w latach 2022-24. Co ciekawe, pomimo podpisania międzyrządowego porozumienia pomiędzy Stanami Zjednoczonymi oraz Republiką Federalną Niemiec w sprawie zakupu samolotów już w 2019 roku, nadal (formalnie) Departament Obrony nie zamówił ich formalnie - oczywiście jest to tylko czynnik formalny, gdyż (najprawdopodobniej) ich zakup jest elementem wieloletniej umowy z lipca 2020 roku, kiedy doszło do podpisania wieloletniej umowy o potencjalnej wartości 15 mld dolarów.

Podobnie jak w przypadku Francji, Republika Federalna Niemiec zakupiła niewielką partię samolotów Lockheed Martin C-130J Super Hercules ze względu na opóźnienia programu Airbus A400M Atlas, a także analizę możliwości operacyjnych tej ostatniej konstrukcji, która wykazała iż istnieje nieekonomiczny sens wysyłania tej dużej maszyny do działań operacyjnych. Aby ograniczyć koszty eksploatacji (niewielkiej) liczby C-130J Super Hercules, Francja i Republika Federalna Niemiec nawiązały współpracę, której owocem jest utworzenie wspólnej eskadry transportowej, która będzie dysponować dziesięcioma C-130J (w tym pięcioma KC-130J).


Obecnie samoloty rodziny C-130J Super Hercules są eksploatowane w Europie przez Wielką Brytanię, Francję, Włochy, Norwegię, Danię. Dodatkowo konstrukcja budzi zainteresowanie Holandii oraz Polski.

 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc