Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Pierwsi polscy piloci rozpoczęli szkolenie na samoloty FA-50 Golden Eagle

Fot. KAI

22 lutego media południowokoreańskie poinformowały, że pierwszych czterech polskich pilotów rozpoczęło proces szkolenia na nowy typ samolotu – KAI FA-50 Golden Eagle. Jest to kolejny etap przygotowań do dostawy pierwszych maszyn, które mają trafić do Polski w bieżącym roku.

Czterej piloci trafili do 1. Skrzydła Lotnictwa Myśliwskiego stacjonującego w Gwangju w południowej części Republiki Korei. Zgodnie z harmonogramem mają zakończyć proces szkolenia w drugiej połowie lipca. Według planów, w bieżącym roku, szkolenie na FA-50 ma przejść ośmiu pilotów. Druga grupa zrealizuje cykl w okresie maj-październik. Jak wskazują media południowokoreańskie, proces trwający 23 tygodnie jest podzielony na trzy etapy – pierwszy obejmujący jedenaście tygodni będzie obejmować loty na samolotach szkolno-treningowych T-50 Golden Eagle. Kolejnych jedenaście tygodni obejmie szkolenie na wersji TA-50 Golden Eagle. Ostatni tydzień będzie obejmować przeszkolenie na docelowy FA-50. Taki podział jest możliwy dzięki wykorzystaniu wspólnej platformy, która ułatwia cały proces.

Jak wskazuje Ministerstwo Obrony Republiki Korei, program szkolenia zagranicznych pilotów na platformie T-50 objął dotychczas 47 osób pochodzących z Indonezji, Iraku, Tajlandii oraz Filipin. W przypadku Polaków mowa, przynajmniej częściowo, o pilotach, którzy dotychczas latali na należących do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego samolotach myśliwskich MiG-29M.

Obecnie sprzęt należący do bazy w Mińsku Mazowieckim trafił do 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Baza z kolei musi przejść proces dostosowania infrastruktury do nowego typu samolotu bojowego – pierwszych dwanaście FA-50 ma trafić do Polski w bieżącym roku (reprezentują standard produkcyjny Sił Powietrznych Republiki Korei). W kolejnym etapie KAI ma dostarczyć 36 kolejnych w konfiguracji FA-50PL – ich dostawy mają rozpocząć się w 2025 roku i potrwać do 2028. Dodatkowo, zgodnie z zapisami umowy, w Polsce ma zostać uruchomione centrum serwisowe oraz ma dojść do ujednolicenia konfiguracji całej floty 48 maszyn, które będą stanowić wyposażenie trzech eskadr lotnictwa. Pierwsza z nich ma stacjonować w Mińsku Mazowieckim, lokalizacja pozostałych dwóch nie została dotychczas upubliczniona.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc