Podczas odbywającego się w Paryżu 54. Salonu Lotniczego i Kosmicznego, Turkish Aerospace Industries prezentuje makietę wielozadaniowego śmigłowca transportowego T925. Konstrukcja, biorąc pod uwagę deklarowane parametry, ma stanowić konkurencję dla maszyn kategorii średniej.
Zgodnie z tureckimi deklaracjami, maksymalna masa startowa T925 ma wynosić do 11500 kg, a długotrwałość lotu 3 godziny (bez zbiorników dodatkowych). Średnica wirnika głównego ma 17,3 metrów. Podstawowa załoga ma składać się z dwóch pilotów. Poza rynkiem militarnym TAI proponuje powyższą konstrukcję także do innych zadań – transportu offshore, misji poszukiwawczo-ratowniczych SAR, przeciwpożarowych, ewakuacji medycznej oraz transportu ważnych osobistości.
T925 to kolejny, lokalny, program budowy krajowych kompetencji w zakresie śmigłowców wielozadaniowych. Ma to związek z czynnikami politycznymi, dotyczącymi powyższego, a także problemów natury międzynarodowej – zamrożeniem współpracy ze Stanami Zjednoczonymi.
Obok T925 TAI prezentuje w Paryżu także inne swoje wiropłaty, a więc lekki śmigłowiec wielozadaniowy T625 Gökbey oraz bojowy T129 ATAK. W obu przypadkach nie stanowią jednak takiej ciekawostki, jak makieta nowego typu wiropłata. Według deklaracji TAI, oblot prototypu ma nastąpić w 2024 roku. Ważną cechą jest duża powierzchnia kabiny ładunkowej, a także miejsce na rampę tylną, która umożliwi zabieranie większych ładunków wewnętrznych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu