Zaloguj

Ostatnia prosta postępowania przetargowego w Finlandii

Do 30 kwietnia pięć podmiotów ma przesłać Ministerstwu Obrony Finlandii ostateczne oferty w przetargu na zakup następców dla obecnie eksploatowanych samolotów Boeing F/A-18C/D Hornet. Fot. Siły Powietrzne Finlandii

31 stycznia Ministerstwo Obrony Finlandii opublikowało zaproszenia do składania ofert ostatecznych w programie wyboru wielozadaniowych samolotów bojowych, które od 2025 roku mają zastępować obecnie eksploatowane Boeing F/A-18C/D Hornet.



Do powyższej fazy zakwalifikowano wszystkich oferentów: Boeing F/A-18E/F Super Hornet (w pakiecie z E/A-18G Growler), Lockheed Martin F-35A Lightning II, Dassault Rafale, Eurofighter GmbH z Eurofighter oraz Saab z JAS-39E/F Gripen (w pakiecie z samolotami wczesnego ostrzegania i dowodzenia GlobalEye). Zaproszeni oferenci mają czas na przesłanie ofert ostatecznych do 30 kwietnia. Ten termin ma pozwolić na wybór zwycięskiej oferty do końca bieżącego roku, a podpisanie kontraktu w 2022 roku umożliwi rozpoczęcie dostaw do końca 2025 roku. Obecnie eksploatowane F/A-18C/D Hornet mają zostać wycofane z eksploatacji do końca 2030 roku.

Program HX ma kosztować do 9,4 mld euro. Poza samolotami w powyższej kwocie mają znaleźć się elementy dodatkowe – wsparcie techniczne, symulatory, uzbrojenie oraz inne elementy urządzeń wsparcia eksploatacji. W przypadku oferty Boeinga (podobnie jak ma to miejsce w Szwajcarii) część kosztów można “ściąć” poprzez wykorzystanie już dostępnego sprzętu zakupionego wraz z F/A-18C/D Hornet.



Co wskazują komentatorzy, a także redakcja Zespołu Badań i Analiz Militarnych w najnowszym numerze magazynu Wojsko i Technika, program HX będzie stanowić ciekawą rywalizację F-35A Lightning II z konkurentami oraz procedurami – ze względu na swój neutralny status Finlandia może nie dopuścić możliwości transferu danych eksploatacyjnych do globalnych hubów informatycznych systemu ODIN. To zaś może ograniczyć szanse tego samolotu, gdyż trudno wyobrazić sobie zgodę amerykańskiej administracji na przyznanie Finlandii wyjątkowych względów.

 

reklama MBDA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

4 comments on “Ostatnia prosta postępowania przetargowego w Finlandii”

  1. Osobiście na ich miejscu wybrałbym ofertę Boeinga.. taniej bo mieli.. a Growlery to jest to co powinni mieć w takiej bliskości.. a jeżeli nie patrzeć na wspaniałe właściwości WRE i niezawodność morskich maszyn 2 silnikowych to wybrałbym Saba z GlobalEye..
    Tak nie jestem szczęśliwy z zakupu f35.. za drogo i bez sensu.. lepiej było kupić kolejne 64szt. f-16 i podnieść wszystkie do Block 70/72+ oraz wycofać całkowicie inne myśliwce.. byłoby najtaniej i najbardziej efektywnie dla polski..

    Dwa rodzaje samolotów dla WP.. 24szt. szkolny lub FA M436Master oraz ok. 100 szt. F16/Block72+.. i tyle..

    WRE i SOA na 6szt. G550 reszta odrzutowców to transportówka..

  2. Podobnie jak w Finlandii powinno wyglądać postępowanie na nowe myśliwce dla Polski niestety szybko z tzw. półki wybrano F-35 owszem nowoczesne co nie znaczy że to będzie najbardziej korzystny w relacji koszt/efekt zakup. Dopiero po testach i szczegółowej konfrontacji wielu ofert okazałoby się który system dla Polski jest najlepszy.

  3. Prawy i Sprawiedliwy, kolejne F-16 na pewno rozwiązanie najtańsze, dla mnie sensowne były od początku tylko dwa rozwiązania miały sens :albo F-35, albo Super Hornet/Glower, ale histeria po dwóch katastrofach.Miga-29 zrobił.się zakup ekspresowy, szkoda.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc