Spółka Oshkosh Defense poinformowała, że na początku maja rozpocznie dostawy do US Army pierwszych naczep nowego typu do testów kwalifikacyjnych i operacyjnych.
Dostawa zostanie zrealizowana na podstawie umowy z 27 listopada 2023 r., zawartej z Dowództwem Kontraktowym Wojsk Lądowym Stanów Zjednoczonych – Detroit Arsenal (Army Contracting Command - Detroit Arsenal, ACC-DTA). Dotyczył on powierzenia zlecenia Oshkosh Defense na produkcję i dostawy naczep do transportu tzw. wyposażenia średniotonażowego (MET, Medium Equipment Trailer). Wartość kontraktu to 342 mln USD, W celu realizacji umowy Oshkosh nawiązał współpracę z holenderskim producentem naczep, firmą Broshuis, B.V. Pięcioletni kontrakt na nieokreśloną liczbę naczep (indefinite delivery/indefinite quantity, IDIQ) zawiera opcję przedłużenia o dwa dodatkowe lata i zobowiązuje koncern Oshkosh do wyprodukowania, szacunkowo, 557 naczep.
MET to sześcioosiowa naczepa z osiami w układzie 2+4, zaprojektowana do ciągnięcia przez ciągnik Oshkosh Enhanced Heavy Equipment Transporter (EHET) M1300, z możliwością uzyskania europejskich zezwoleń drogowych przy wymaganej ładowności i pokonywania przejazdów podziemnych na autostradzie. Połączony system EHET + MET umożliwia transport sprzętu o masie do 60 ton.
We wrześniu 2022 r. amerykańskie wojska lądowe wybrały Oshkosh Defense do produkcji ulepszonego systemu transportu ciężkiego sprzętu Enhanced Heavy Equipment Transporter System (EHETS). Wtedy też ACC przyznało Oshkosh Defense kontrakt na zestawy modyfikacyjne do modernizacji ciągników Heavy Equipment Transporter (HET) A1 o zwiększonej możliwości w celu spełnienia europejskich zezwoleń drogowych przy wymaganej ładowności. Dzięki tym zestawom HET A1 zostanie włączony do wspomnianego systemu EHETS. Połączony system ciągnika i naczepy EHETS został zaprojektowany do transportu liniowego, lokalnego i ewakuacji konserwacyjnej najcięższego sprzętu o znaczeniu krytycznym, w tym czołgów, wozów bojowych i pojazdów ratowniczych. System wspomaga także samodzielny załadunek i rozładunek unieruchomionego ładunku, jeśli jest to niezbędne do celów ewakuacyjnych.
Pięcioletni kontrakt ze stałą wartość 89 mln USD i zawiera opcję przedłużenia o trzy lata i zobowiązuje spółkę Oshkosh do dostawy, szacunkowo, 1384 zestawów modyfikacyjnych. Warto przy tym wskazać, że Oshkosh proponuje już nowy typ ciężkiego ciągnika klasy HET. Ma on silnik Caterpillar C18 o mocy 515 kW/700 KM, czyli o 147 kW/200 KM większej niż oryginalny silnik ciągnika HET. Układ przeniesienia napędu tworzą: automatyczna przekładnia Allison 4800SP i jednobiegowa skrzynia rozdzielcza Oshkosh serii 30000, eliminująca potrzebę zatrzymywania się i zmiany biegów w celu jazdy na wzniesieniach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu