7 maja US Army poinformowały o trwających testach systemu wieżowego 120 mm moździerza NEMO fińskiej firmy Patria Oy, zamontowanego na podwoziu wielozadaniowego gąsienicowego transportera opancerzonego BAE Systems AMPV.
Próby odbywają się na poligonie Yuma Proving Ground w stanie Arizona. NEMO otrzymał lokalne oznaczenie MTMS (Modular Turreted Mortar System, modułowy wieżowy system moździerzowy). Według Kevina Irra, oficera testowego z Wydziału Amunicji i Broni, prowadzone są właśnie testy mające potwierdzić, że MTMS spełnia podstawowe oczekiwania dotyczące skuteczności przed oficjalną prezentacją systemu podczas konferencji nt. sił manewrowych w Fort Moore we wrześniu br. Irr powiedział, że US Army „Intensywnie weryfikuje deklarowane przez producenta możliwości moździerza i sprawdza, czy żołnierze mogą bezpiecznie z niego korzystać”. Zapowiedział też, że „Dodatkowo przeprowadzone zostaną inne sprawdzenia w celu oceny ogólnej funkcjonalności rozwiązania”. Same testy bezpieczeństwa mają dotyczyć głównie ochrony słuchu żołnierzy. Urządzenia pomiarowe sprawdzają, czy podczas intensywnego ostrzału może dojść do uszkodzenia słuchu członków obsługi. Kolejnym badanym obszarem jest gromadzenie się w pojeździe gazów prochowych podczas walki ‒ ich zbyt duże stężenie może doprowadzić do zatrucia załogi. Według komunikatu, testy rozpoczęły się jeszcze w styczniu i zakończą się w lipcu br. Ponadto planowane jest przeprowadzenie wstępnej demonstracji systemu na poligonie Yuma Proving Ground, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia problemów podczas pokazu w Fort Moore. Co ciekawe, testy MTMS na podwoziu AMPV poprzedziły próby systemu wieżowego umieszczonego na innym nośniku, już z wykorzystaniem amerykańskiej amunicji. Sam system ma być przedmiotem zainteresowania US Army ze względu na możliwość prowadzenia ognia w ruchu, zdolności do strzelania ogniem bezpośrednim oraz zdolności jednoczesnego rażenia celu kilkoma pociskami (tryb MRSI). Ponadto byłby to pierwszy moździerz samobieżny US Army, którego załoga jest chroniona podczas walki. Dotychczas wykorzystywane systemy to w zasadzie klasyczne moździerze de facto prowizorycznie zamontowane we wnętrzu nośnika (np. M113, AMPV, Stryker...) i strzelające przez odsłaniany na czas prowadzenia ognia otwór w stropie pojazdu. Naraża to załogę wozu na odłamki, oddziaływanie warunków pogodowych czy broni masowego rażenia.
NEMO to opracowany przez firmę Patria Oy w latach 2005‒2008 system wieżowy, uzbrojony w 120 mm moździerz gładkolufowy ładowany odtylcowo, z zamkiem klinowym. Kąt podniesienia lufy zawiera się w przedziale −3° do 85°. Szybkostrzelność sięga 10 strz./min., w praktyce jednak jest niższa (trwała do 6 strz./min.). Występuje w odmianie dostosowanej do montażu na pojazdach lądowych, niewielkich jednostkach pływających i w kontenerze.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu