Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Okręty podwodne dla Filipin

Wizja artystyczna okrętu podwodnego Scorpène w służbie Hukbong Dagat ng Pilipinas. Fot. Naval Group

1 lutego prezydent Republiki Filipin Ferdinand Romualdez Marcos Jr. podpisał autoryzację trzeciej fazy (Horizon 3) programu modernizacji Sił Zbrojnych tego wyspiarskiego państwa znanego jako RAFPMP (Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program). Faza ta skupić ma się na zwiększeniu możliwości obrony archipelagu i 200-milowej wyłącznej strefy ekonomicznej.

Jednym z kluczowych elementów fazy Horizon 3 jest pozyskanie, po raz pierwszy w historii tego państwa, okrętów podwodnych o napędzie konwencjonalnym, co znacząco zwiększy możliwości Sił Morskich (Hukbong Dagat ng Pilipinas) w dziedzinie antydostępowej A2AD (anti-access and area denial). Całkowita wartość tego etapu programu szacowana jest na 2 bln PHP (ok. 35,62 mld USD) podczas gdy na pozyskanie okrętów podwodnych wydzielono 100 mld PHP (ok. 1,78 mld USD).

Swoje propozycje przedstawiły już firmy zbrojeniowe z Francji, Hiszpanii oraz Republiki Korei. Poza pozyskaniem samych okrętów przedmiotem umowy jest także budowa bazy morskiej oraz przeszkolenie personelu. Co ciekawe, krajem który zaoferował gruntowne przeszkolenie załóg jest Kanada, która ze względu na brak zdolności do budowy okrętów tej klasy nie zgłosiła swojego uczestnictwa w postępowaniu przetargowym. Francja zaproponowała budowę bazy w gminie Subic, a Naval Group zaoferował budowę dwóch okrętów typu Scorpène. Swój akces w postępowaniu zgłosił już w czerwcu ubiegłego roku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Filipiny wysłały nawet marynarzy na przeszkolenie do Francji (co by oznaczało, że kraj ten znajduje się na uprzywilejowanej pozycji w porównaniu z pozostałymi zainteresowanymi). Hiszpania z kolei jako optymalne miejsce do budowy bazy wskazała miasto Ormoc na Wyspie Leyte. Navantia do postępowania przetargowego oficjalnie przystąpiła 29 sierpnia ubiegłego roku, oferując dostawę dwóch konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Isaac Peral (lub S-80 Plus) wraz z pakietem szkolnym dla załóg oraz obsługi technicznej, a także transfer technologii (dot. przede wszystkim obsługi technicznej nowych okrętów a także i szkolenia). Dodatkowo strona hiszpańska otworzy ośrodek szkoleniowy z nowoczesnym trenażerem dla załóg tych okrętów. Nie bez znaczenia są także gwarancje rządu Hiszpanii, w kwestii pożyczki, której wartość w 100% pokryje ostateczną wartość kontraktu. We wrześniu z kolei swoją ofertę złożyła południowokoreańska firma Hanwha Ocean oferując okręty podwodne typu Jangbogo-III PN (zlokalizowana odmiana KSS-III).

Co ciekawe już w 2018 roku Filipiny zainteresowane były pozyskaniem do trzech okrętów podwodnych. Wówczas też swoją ofertę złożyła Rosja oferując okręty podwodne prok. 06361. Filipiny to nie jedyne państwo z regionu Azji Południowej i Południowo-Wschodniej, które w ostatnim czasie zainteresowały się pozyskaniem nowoczesnych okrętów podwodnych w związku z coraz większa aktywnością Sił Morskich Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. 28 września ubiegłego roku odbyła się bowiem uroczystość chrztu, zbudowanego przez tajwańską stocznię China Shipbuilding Corporation (CSBC) w Kaohsiung, okrętu podwodnego Hai Kung (SS 711). 

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc